Twinkle | Digital Commerce

CBS: ‘Meer klachten over online shoppen’

2019-12-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:38

Nederlanders doen meer online aankopen en klagen daar ook meer over. De helft van de hen ondervond problemen, in 2015 was dit 40 procent. Dit blijkt uit de jongste cijfers van het CBS.

Het bureau ondervraagt jaarlijks Nederlanders (dit jaar zesduizend mensen van 12 jaar of ouder) over hun online aankopen. Voor dit jaar vergeleek het bureau de cijfers met die van 2015.

Van de 51 procent die klachten heeft over hun online bestellingen, is te late levering één van de meest genoemde, 34 procent klaagde hierover. In 2015 was dit 23 procent. Technische problemen bij het bestellen of betalen (14 procent) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (13 procent) staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.

bron: CBS

Meer Nederlanders doen online aankoop

In de periode 2015-2019 is het aantal Nederlanders dat een online aankoop deed van 70 naar 79 procent gegroeid.

De groei komt, zo geeft het CBS aan, mede doordat het aantal recente online shoppers de laatste jaren sterk is toegenomen. CBS: ‘23 procent van de Nederlanders kocht in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek drie, vier of vijf keer iets via internet. Dat was in 2015 nog 20 procent. Bijna een vijfde deed dit meer dan zes keer, dat was 10 procent in 2015.'

Nederlanders geven ook meer uit. Ruim een kwart shopte online tussen de 100 en 500 euro bij elkaar. In 2015 was dat 21 procent.

Kleding en sportartikelen

Nederlanders kochten dit jaar het vaakst kleding of sportartikelen (55 procent), reizen en vakanties (52 procent) en kaartjes voor evenementen (47 procent). 35 procent bestelde wel eens bij een restaurant, fastfoodketen of een maaltijdbezorgdienst. CBS ziet de grootste groei in online aankopen in de categorieën cosmetica, levensmiddelen of schoonmaak en huishoudelijke goederen en apparaten.

11 procent heeft nog nooit iets online gekocht

Er zijn ook nog Nederlanders die nog nooit iets online hebben gekocht. 11 procent van ondervraagden heeft nog nooit iets online gekocht. Vier jaar geleden was dit 15 procent.