Decathlon bezorgt pakketjes niet meer gratis bij de klant thuis. De sportshop doet dat onder andere omdat de kosten voor verzending en retouren enorm zijn opgelopen. Maar ook het milieu is een reden om te stoppen met gratis bezorgen.
Per 2 januari betalen consumenten 3,95 euro voor bestellingen. Eerst hoefde men alleen te betalen voor bestellingen onder de 50 euro. Als de klant een pakket op wil halen bij een PostNL afhaalpunt betaalt hij 2,95 euro. Dit was eerder ook al zo. Bestellen in de winkels blijft wel gratis. Retouren en bestellen via click&collect zijn ook nog steeds gratis.
Decathlon geeft meerdere redenen om te stoppen met gratis levering. Doordat het aantal online bestellingen de afgelopen jaren enorm is toegenomen, zijn de kosten voor Decathlon gestegen. Daarnaast zorgen de vele verkeersbewegingen voor extra CO2-uitstoot. Volgens Decathlon kan dat allemaal een stuk efficiënter en duurzamer. Verzendkosten op alle bestellingen moet daaraan bijdragen. E-commerce manager Laurens Spiele: ‘Het is aan zowel klant als webshop om een juiste balans te vinden en ervoor te zorgen dat ook toekomstige generaties nog lekker buiten kunnen sporten.’
Daarnaast denkt Decathlon, door verzendkosten te rekenen voor alle bestellingen, de prijzen van zijn producten te verlagen en ook laag te houden. De nummer 48 van de Twinkle100 spreekt van een eerlijke prijs voor iedereen. ‘Dus eerlijk op financieel gebied, maar ook qua duurzaamheid.’
Opvallend is dat Decathlon het boek niet helemaal dichtgooit voor gratis levering. Als er een duurzaam alternatief komt, wil de sportshop mogelijk weer gratis verzending invoeren.
Lees ook: ‘Verzendkosten: transparant of irreëel?’ (Twinkle 4 2019)
Mooi verhaal over CO2.......maar afgelopen week ontving ik een bestelling van Decathlon in een kartonnen doos die minsten 4x te groot was. Dus even voor alle duidelijkheid: ik bestelde vijf t-shirts en die kwamen in een doos waarin minimaal 20-25 van deze t-shirts verstuurd hadden kunnen worden. Dus karton verspilling en ruimte in het logistieke traject......werkelijk belachelijk.......
En voor onze beeldvorming Jerommeke, hoeveel van de 5 t-shirts heb je weer geretourneerd?
:-) kunnen er zomaar 6 geweest zijn....
Goed om te horen dat ze stoppen met gratis bezorging. Bezorging is niet gratis en moet ergens uit betaald worden. Dan kan je de producten goedkoper maken. Wil je het helemaal mooi maken dan reken je voor een duurzame verzendmethode gewoon een lager verzendtarief.
Heilig, of je nu 1 of 10 shirts GRATIS terugstuurt maakt nix uit, gratis bestaat niet want de verzending zit in de prijzen verrekend, en denken dat artikelen goedkoper worden door verzending aan te rekenen is al evenzeer dromen, ooit zijn btw tarieven in horeca zijn verlaagt maar nooit op de kaart aangepast maar wel in de zak verdwenen, die verlaging moet ik ook op andere manier bijdragen . Online shoppen is als carpoolend gaan werken, altijd beter voor milieu of denken de groene vingers hier dat 90% van de klanten milieuvriendelijk naar de winkel komt om dan toch nix te kopen hebben ze ook heen en weer gereden. Een gratis levering op afhaalpunten zou al een verbetering zijn. Pakjes verplaatsen zich in massa, 100 producten online verkopen verplaatsen zich dus samen en ze zorgen voor werkgelegenheid, evenveel pakjes verkopen in fysieke winkel is pas een aanslag op het milieu, bezorging kan ook groen zoals reeds veel online shops in Nederland gratis leveren met bakfiets. Voor de zure groenen, het milieu helpen MOET niet altijd meer kosten kan zelfs goedkoper, geld uit de zakken kloppen is natuurlijk het voorbeeld van de politiek mensen kennen niet anders en vinden het normaal alsof het lijkt dat men het oplost door centen of te troggelen, denken kost nix en brengt mss betere oplossingen.
Als je de auto zelden of nooit pakt en speciaal om uw bestelling op te halen kilometers moet rijden énkel en alleen voor je pakje op te halen terwijl een transporteur in feite sowieso in de buurt moet zijn (er zijn er constant in de buurt je ziet ze overal rijden), is het extra zwaar belastend op het milieu. Het is gewoon zo dat het hun te veel kost en ze de klanten "toch al hebben" en dus besparing voor hun maar éxtra belasting op het milieu want nu moet men zijn wagen nemen om kilometers te rijden (voor 1 persoon, 1 pakje). Begrijpelijk dat er kosten aan zijn maar plots verandert het, ik wou juist daar bestellen omdat enkele maanden geleden (4 augustus mijn laatste bestelling) de verzending wel gratis was. Helaas ben ik daardoor wel goedkoper elders.