Ondanks de vorig jaar aangekondigde Bricks & Clicks-strategie van Blokker ligt de focus van de winkel niet op de webshop. ‘Online is geen speerpunt´.
Dat stelt Michiel Witteveen, de ceo van Blokker die vorig jaar de winkelketen overnam, in gesprek met het FD. Volgens Witteveen is online zeker niet onbelangrijk, maar ligt de focus van de winkelketen op de verkoop in de fysieke winkels. ´Ik zie de webshop als een verlengstuk daarvan.´
Ingewikkeld
De nieuwe eigenaar zegt kritisch te zijn op online verkoop. Zo noemt hij de bedrijfsvoering van kledingwebshop Zalando ´ingewikkeld’. ‘Wat er allemaal in hun magazijn moet gebeuren om die goederen weer in de reguliere voorraad te krijgen, dat is bijna niet te doen.’
De uitspraken van Witteveen zijn opmerkelijk, aangezien Blokker vorig jaar nog aangaf zijn online assortiment samen te smelten met het fysieke aanbod. Daarnaast wordt het huidige distributiecentrum in Geldermalsen omgebouwd naar een ‘hypermodern omnichannel dc’. Als gevolg daarvan word het huidige e-dc in Gouda dit jaar nog gesloten.
Bestelzuilen en winkelvoorraad
En ook in de winkels zelf gaan klanten meer merken van de koerswijziging. Zo moeten er meer bestelzuilen te zien zijn en krijgen klanten meer keuze in bezorg- en ophaalmogelijkheden. Wat betreft dat laatste liet Blokker enkele weken geleden nog weten winkelvoorraad in te willen zetten bij click & collect. De winkel zou hiermee binnenkort een proef gaan starten.
Tsja, je moet iets afwijkende verzinnen om te overleven. De lijfspreuk van Blokker is 'Blokker heeft het in huis' maar de helft van de aanbiedingen blijkt steeds uitverkocht. Vroeger, toen er alleen stenen winkels waren ging je dan met een duurder product naar huis. Tegenwoordig denk ik: dan toch maar bol.com De strategie van Blokker loopt minstens tien jaar achter de feiten aan Ik wens hen succes, maar ik vrees het ergste.