Blokker-baas Michiel Witteveen denkt erover om na België ook in Nederland te stoppen het thuisbezorgen van online bestellingen. Dat zegt hij in een interview met Retailtrends.
Afgelopen zomer stopte de retailer met het bezorgen bij klanten van online gekochte producten in België. Toen liet Witteveen nog in het midden of dit ook in Nederland zou gaan gebeuren. De keuze om bestellingen niet meer thuis bij klanten te laten bezorgen, heeft de marge in België sterk verbeterd, schrijft RetailTrends.
'Veel te duur'
Michiel Witteveen: 'Pakjes naar de klant brengen is veel te duur, onder de honderd euro aan bestelwaarde moet je daar gewoon een keer mee stoppen.' Blokker gaf al eerder aan in Nederland meer op de ophaaloptie in te zetten.
Dat is dan waarschijnlijk ook meteen einde verhaal voor Blokker (dat ze nog operationeel is mij een raadsel maar dat komt mede door de diepe zakken van de familie Blokker). Waarom klanten niet laten betalen voor bezorgen en retourneren? Steeds meer partijen doen dat.
Blokker.nl moet potentie hebben door een combinatie van huismerken (hoge marge), a-merken (trekken de aandacht) en verkooppartners van Nextail Connect. De bestelzuilen in de winkels dragen ook bij aan de omzet.
De naam Blokker kent iedereen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ze hebben zelfs het magazijn van de e-commerce nieuw ingedeeld.. Waar gaat het dan fout?
Onbegrijpelijk! Er is al zoveel onderzoek gedaan naar Omni-Channel spelers versus pure players. De combinatie zorgt voor meer klant loyaliteit en voor een hogere CLV. Dat het niet goed gaat met online heeft alles te maken met de te hoge kosten die de organisatie de das om doen. De businesscase klopt simpelweg niet. En stoppen met bezorgen is gewoon de handdoek in de ring gooien. PS: wellicht een tip voor het Blokker management: zorg voor voldoende voorraad in je winkels ( in de folderweek) want het is mij nog nooit gelukt een aanbieding uit de folder te bemachtigen. En als je verwacht dat je personeel iets anders verkoop, dan heb je het mis!
Heb van de week een strijkplank en een strijkijzer gekocht.gewoon uit de folder. En werd goed geholpen door de medewerkers.
Even de facts: Nextail en Nextail Connect bestaat niet meer. Nextail Connect verder gegaan als Blokker Connect. De familie Blokker is geen eigenaar meer en hun diepe zakken spelen dus geen rol meer.
Het 'probleem' voor Blokker is in mijn mening dat hun webshop nu redelijk chaotisch is. Blokker's eigen assortiment staat niet volledig online en wanneer er aanbiedingen zijn dan kunnen prijzen in de webshop voor verwarring zorgen omdat de Blokker Connect partijen er niet aan mee doen en dus afwijkende prijzen hebben. Voor een consument is het totaal onduidelijk waarvoor je naar de Blokker website kan gaan.
Mijn advies: Stop per direct met het Blokker Connect in zijn huidige vorm. Ontwikkel een sterke webshop met het gehele Blokker assortiment en kijk dan in hoeverre je dit met kunt uitbreidden. Begin met een online-only assortiment en promoties vanuit bestaande leveranciers en voeg dan eventueel assortimenten toe die Blokker zelf niet heeft maar die via een Blokker-connect situatie wel passen. En zorg ervoor dat Blokker online net zo relevant wordt als offline. Probeer niet de concurrentie aan te gaan met Action, maar focus op de sterke non-food merken aangevuld met een kwalitatief goede Blokker huismerk strategie. Niet prijs, maar kwaliteit is en blijft de meest belangrijke verkoopdrijver voor de consument.