Twinkle | Digital Commerce

‘Geen supermarkt verdient geld met online boodschappen’

2019-11-29
1000562
  • 1:36

Jumbo’s cfo Ton van Veen liet het al eerder weten: er valt voor een supermarkt geen winst te behalen met online boodschappen. Ook de ceo van Ahold Delhaize, Frans Muller, laat nu weten het daarmee eens te zijn.

In een vraaggesprek met Lebensmittelzeitung zegt hij: ‘Naar mijn mening is er geen supermarkt die geld verdient met e-commerce in voedsel. Geloof ze niet, als ze je het tegendeel beweren.’ Dat is volgens Muller ook de reden dat Ahold Delhaize nog steeds online boodschappen niet gratis bezorgt.

Een combinatie van click and collect en bezorging van boodschappen moet er volgens Muller voor zorgen dat het online food-gedeelte winstgevender wordt. Dat is logisch, aangezien het bezorgen van boodschappen een supermarkt veel geld kost. Gaat de klant bij een super langs op de boodschappen op te halen, dan haal je die schakel weg en dat is kostenbesparend. Maar ook het gebruik van robots in de keten, bijvoorbeeld door geautomatiseerde dc’s te bouwen, moet daarbij helpen volgens Muller. Toevalligerwijs kondigde online super Picnic deze week nog aan zo’n groot geautomatiseerd dc te gaan bouwen.

Verschuiving

Volgens Muller zijn klanten loyaler als je ze een omnichannel propositie aanbiedt. ‘Dat is iets wat ze willen. Als je namelijk geen online componenten aanbiedt, loop je het risico dat ze ook niet naar je fysieke winkels gaan.’ De topman ziet ook veel verschillen tussen de Amerikaanse en Nederlandse online boodschappenmarkt. Zo wordt volgens hem hier 95 procent van de online boodschappen thuisbezorgd, wat zou betekenen dat het ophalen van de boodschappen nog niet echt van de grond komt. In Amerika ligt dat anders. Daar vindt volgens Muller een verschuiving plaats van thuisbezorgen naar ophalen in de winkel. ‘Bijna alle supermarkten groeien daar meer met click and collect. Daarom hebben we momenteel meer dan zeshonderd faciliteiten aan de oostkust.’

Lees ook: 'Online boodschappenservice economisch irrationeel (11 september 2019)