Twinkle | Digital Commerce

Picnic: 'Drie jaar investeren, dan winstgevend worden'

2019-04-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

Online super Picnic investeert nog drie jaar in Nederland en Duitsland, voordat het winstgevend zal worden. Dat stelt medeoprichter Michiel Muller in gesprek met Levensmiddelenkrant.

Daarmee wordt de periode waarin de online super verwacht winst te maken weer verlengd. Eerder gaf Muller te kennen dat de nummer 25 van de Twinkle100 volgend jaar uit de rode cijfers zou raken. Picnic wil echter blijven investeren in groei. Muller: 'In het oosten en noorden van Nederland, want daar kunnen consumenten helaas nog geen gebruik maken van onze service.’

Wat betreft die verschuiving naar het noorden en oosten voegt Picnic al snel daad bij het woord. Vandaag kondigt het bedrijf aan te starten in Apeldoorn en over een maand uit te breiden naar Deventer. Daarmee komt de websuper voor het eerst in de provincie Overijssel.

Vorige week liet Frederic Knaudt, Picnic’s baas in Duitsland, nog weten dat de onderneming in dat land binnen vier tot zes maanden winstgevend is in nieuwe steden. Eenzelfde periode voor lokale winstgevendheid liet Muller zich in eerdere interviews met betrekking tot de Nederlandse markt ook al ontvallen. Hij voegt daar nu aan toe: ‘In de steden waar we een jaar actief zijn, hebben we circa 80 procent van het marktaandeel van onlinebezorging in handen en dat is voor ons een teken van succes.’

Rode cijfers

Picnic boekte over 2017 een nettoverlies van ruim 45 miljoen euro. In dat jaar haalde het bedrijf 100 miljoen euro aan groeigeld op. Dat bedrag werd (en wordt) uitgegeven aan de uitbreiding van het bedrijf. In drie jaar tijd wil de onderneming onder meer zo’n tienduizend werknemers aannemen en zeventig hubs openen. ‘De capaciteit moet blijven groeien om te kunnen inspelen op de vraag van de consument. De business is deze rode cijfers dus zeker waard', aldus Muller.