Twinkle | Digital Commerce

Ocado schrijft eerste zwarte jaarcijfers

2017-11-08
526327
  • 1:27

Ocado heeft afgelopen boekjaar een winst van 7,2 miljoen pond gerealiseerd. Voor het eerst sloot de vijftienjarige Britse websupermarkt een jaar positief af. In het boekjaar ervoor leed de e-commerce onderneming nog 12,5 miljoen pond verlies.

Ocado sloot al wel eens een half boekjaar af met zwarte cijfers, schreef Twinkle medio 2011, nu is voor het eerst een heel boekjaar (tot en met 30 november) met winst afgerond. Bij de huidige wisselkoersen komt de winst voor belasting uit op ruim 9,5 miljoen euro.

112 pond per order
Ocado’s omzet groeide afgelopen jaar flink, met 19,8 procent tot 948,9 miljoen pond (ruim 1,25 miljard euro). Het aantal klanten steeg met 68.000 tot 453.000 webshoppers. Gemiddeld rekenden zij per order ruim 112 pond (148 euro) af, iets minder dan een jaar eerder. Topman Tim Steiner stelt tevreden vast dat Ocado veel harder is gegroeid dan de gehele Britse boodschappenmarkt, die kampt met toenemende (prijs)concurrentie, afnemende gemiddelde winkelinkomsten en voorzichtige consumenten. ‘Ondertussen hebben wij geïnvesteerd in verdere groei op de Britse grocery markt, in non-food en in de mogelijkheden van ons platform.’

Morrisons
Ocado sloot een paar jaar geleden een pact met de Britse supermarktketen Morrisons, waarvoor de pure player de online activiteiten runt. Ocado heeft aangegeven op soortgelijke voet met andere partijen te willen werken, binnen en buiten Groot-Brittannië. Halverwege vorig jaar zou het bedrijf volgens Steiner al gesprekken hebben gevoerd met ‘veertig of vijftig’ internationale retailers over het optuigen van een online boodschappenservice. Op de vruchten daarvan is het vooralsnog wachten.

Dier- en keukenproducten
Ocado, dat de eerste ervaringen opdeed met afhaalkluizen, differentieert het eigen aanbod: afgelopen voorjaar opende het bedrijf online pet shop Fetch, in oktober volgde keukenwebwinkel Sizzle.