Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Webwinkels misleiden nog steeds'

2019-11-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:46

Webwinkels misleiden nog steeds met nepaanbiedingen, zegt de Consumentenbond. De bond deed drie maanden onderzoek bij honderd webshops en vond bij 39 van hen minstens vijf keer een nepaanbieding. De Consumentenbond meldt niet hoeveel prijzen werden bekeken en om welke percentages het dus gaat.

Consumentenbond noemt met name wehkamp, JBL, Otto en BCC als boosdoeners. Zo meldde wehkamp op de site dat de elektrische tandenborstel, die in de aanbieding was voor 149 euro, eigenlijk 279,99 euro kost. Maar, zo schrijft de Consumentenbond: ‘In werkelijkheid kostte de tandenborstel al maanden 149 euro en zelfs een keer 139 euro.’

Zeven van de webwinkels die nepaanbiedingen plaatsten deden dat al eerder. Dat zijn onder andere wehkamp, Otto en BCC, respectievelijk de nummers 5, 22 en 14 in de Twinkle100.

Boete voor oneerlijke handelspraktijk

Zomaar doorgestreepte prijzen in de webshop zetten, mag niet van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het product moet in de afgelopen drie maanden echt voor die prijs zijn verkocht. Het argument van webwinkels dat het adviezenprijzen betreft, gaat niet op volgens de Consumentenbond. Als dat zo is, moet dat erbij staan. De bond meldt dat het ACM op de hoogte van het onderzoek stelt. De toezichthouder kan boetes voor oneerlijke handelspraktijken geven.

Opnieuw in de gaten houden

De bond geeft aan in deze week, voor Black Friday en Cyber Monday, opnieuw de prijzen van de 39 webwinkeliers in de gaten te houden.

'Ruim een derde betaalt te laat terug'

De Consumentenbond deed ook voor de zesde keer onderzoek naar hoe webshops omgaan met retourzendingen. 37 procent van de webshopwinkels betaalden minimaal één van de drie bestellingen niet of te laat terug. Dat is meer dan in vijf eerdere onderzoeken, zegt de Consumentenbond.

Het gaat om 76 van de 203 winkels. Zes winkels betaalden niets terug, waaronder Tabletpoef.nl (inmiddels failliet) en Welovemusthaves.com. Zij deden dit al eerder. Wettelijk zijn online winkels verplicht het bedrag, inclusief de bezorgkosten, binnen 14 dagen terug te betalen

‘Keurmerk moet het zich aantrekken’

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Van de onderzochte webwinkels die bij Thuiswinkel.org zijn aangesloten, ging ruim de helft de mist in. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Dat moet je je als keurmerk aantrekken.’