Nog steeds maken met name webwinkels zich schuldig aan nepaanbiedingen, stelt de Consumentenbond na eigen onderzoek. ‘Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte “van-prijs” nooit is gerekend. Hiermee overtreden zij de wet.’
Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn, legt de bond vandaag uit op zijn website. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt specificeert dit door aan te geven dat de ‘van-prijs’ in de drie maanden voorafgaand aan de ‘voor-prijs’ moet zijn gecommuniceerd.
Onterecht prijsvoordeel suggereren
De Consumentenbond peilde drie maanden lang de prijzen bij 15 supermarkten, 5 drogisterijen, 5 bouwmarkten en 40 webwinkels. ‘Vooral webwinkels gaan de fout in’, stelt de bond. ‘Maar liefst 26 van de 40 maakten zich schuldig aan prijsmisleiding door onterecht een prijsvoordeel te suggereren.’
Fantasieaanbiedingen
Tot de overtreders behoren onder andere wehkamp, Otto en fonQ, respectievelijk de nummers 4, 21 en 31 in de nieuwe Twinkle100. ‘Op de site van wehkamp wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen’, schrijft de Consumentenbond stellig. Otto suggereert een prijsvoordeel van 42 procent op een soundbar, terwijl de daadwerkelijke korting 8 procent bedraagt, fonQ meldt volgens de bond ‘niet direct duidelijk dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn, en dus nooit zijn gerekend aan de klant’.
Beterschap
Onder de onderzochte winkelketens waren het vooral de drogisterijen die de plank misslaan, met name bij aanbiedingen van elektronica en voedingsmiddelen. ‘De meeste winkels’, besluit de Consumentenbond, hebben beterschap beloofd en gaan hun site aanpassen.
Speelgoedaanbiedingen
Het is niet voor het eerst dat de Consumentenbond webwinkels om nepaanbiedingen op de vingers tikt; in 2013 en 2014 deed de bond onderzoek naar speelgoedaanbiedingen in Sinterklaastijd, waarna bekende grote spelers de roe kregen uitgedeeld.
Op de site van wehkamp wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen, schrijft de Consumentenbond stellig.
Sinds een paar maanden runnen wij een eigen website die aanbiedingen in kaart brengt van verschillende partijen ( https://gameconsole-aanbieding.nl ). Wat mij opvalt in die maanden is dat er echt geen touw aan vast te knopen is wat een aanbieding is. Andere spelers doen net zo hard mee aan deze fantasie-aanbiedingen. Het wordt straks ook weer leuk met Black Friday en Cyber Monday in november, waar veel aanbiedingen helemaal niet speciaal zijn.