Twinkle | Digital Commerce

Nepaanbiedingen domineren holiday shopping season

2017-11-11
180101
  • 1:03

Aan bijna alle holiday deals van Amerikaanse webshops scheelt iets. Van de 54.000 onderzochte aanbiedingen waren er slechts iets meer dan driehonderd gespeend van enige misleiding. ‘Een goede deal is als een speld in een hooiberg.’

Dat zegt Jacqui Cheng, hoofdredacteur van review-site The Wirecutter en spin-off The Sweethome in The New York Times. Twintig van haar redacteuren namen de prijspromoties tijdens het lopende online holiday shopping season onder de loep. Volgens Cheng waren ze ‘super-excited’ als ze een échte aanbieding vonden. ‘Ik had zo’n beetje verwacht dat 85 tot 90 procent van de deals fout zou zijn, maar ze zijn het bijna letterlijk allemaal.’

Misleidende praktijken
In veel gevallen wordt bij een aanbieding een ‘regular price’ genoemd die helemaal zo gewoon niet is; artikelen zijn nooit tegen die genoemde prijs aangeboden in de webwinkel zelf en elders liggen de prijzen van de geadverteerde producten ook lager. Ook op de eveneens veel genoemde ‘suggested prices’ is doorgaans het nodige af te dingen. In de VS maken veel online retailers gebruik van de misleidende praktijken die ook in ons land recentelijk weer aan het licht kwamen.