Pogingen om de retail in binnensteden te helpen via lokale online marktplaatsen zijn niet succesvol. Dat zegt een handelsdeskundige aan de Universiteit Niederrhein.
Handelsdeskundige Gerrit Heinemann meent dat ze niet werken omdat ze alles missen wat online winkelen aantrekkelijk maakt, zoals veel keuze en lage prijzen, schrijft Heise Online. De deskundige meent dat in het concept mogelijk wordt uitgegaan van dat consumenten uit medelijden op een lokale online marktplaats kopen om zo de retail in de binnenstad te helpen.
Geen significante rol
Ook uit onderzoek van het Duitse handelsonderzoeksinstituut EHI blijkt dat lokale marktplaatsen in online handel tot nu toe geen significante rol hebben gespeeld. Een onderzoeker van de universiteit van Koblenz meent dat het kleine aantal deelnemende retailers een zwak punt is van de lokale online platformen.
Ook in Nederland
In 2018 lanceerde de gemeente Amsterdam, bijons.amsterdam, een digitaal platform voor Amsterdamse winkeliers. Groningen, Pijnacker, Purmerend, Spijkenisse en Hilversum zijn ook van plan om een lokaal online platform te lanceren. Maar ook in Nederland bestaat er twijfel over het succes van dergelijke initiatieven, zo was vorig jaar in Twinkle te lezen. Zo gaf retaildeskundige Paul Moers aan niet te veel te verwachten van het Amsterdamse platform: ‘Dit is een middel, maar geen oplossing voor het probleem.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Lokale online marktplaatsen werken niet'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.