Google Shopping is vernieuwd. Met het redesign en nieuwe features moet het een hub worden voor consumenten om te shoppen en naar producten te zoeken.
Google Shopping wil een one-stop shop worden voor alles dat buiten Amazon op het internet te koop is, schrijft TechCrunch. Nieuwe features die zijn toegevoegd zijn onder meer alerts (vergelijkbaar met die in Google Flights) waarmee consumenten meldingen krijgen van prijsaanpassingen.
Shopping geeft suggesties waar te shoppen bij online en fysieke retailers en biedt informatie over waar producten op voorraad zijn. Consumenten gaan met hun Google-account langs de checkout. De zoekmachinegigant biedt ook garantie in de vorm van klantenservice en hulp bij retour- en ruilzendingen.
Google Lens
De AI-tool Google Lens heeft ook een update gekregen. Met Lens (een afzonderlijke app) kunnen mensen items scannen, tekst vertalen en online gelijksoortige items vinden. Google Lens kan bijvoorbeeld via een screenshot van kledingstukken gebruikt worden om gelijkende outfits of suggesties hiervoor gevonden worden. De tool kan ook worden gebruik voor het fotograferen van eigen outfits of kleding in winkels.
Google gaat met zijn vernieuwde Shopping verder de concurrentie aan met Pinterest, dat investeert in zijn eigen beeldherkenningstechnologie en Instagram, dat begin dit jaar zijn eigen checkout introduceerde.
De nieuwe Google Shopping is vooralsnog alleen beschikbaar voor Amerikaanse consumenten.
Tsja, Pinterest groeit erg hard;) En Google ziet haar martktaandeel qua visual search dalen. Pinterest introduceerde Lens in februari 2017. Typisch dat Google die benaming zo mag gebruiken trouwens.
De markt wordt transparanter en transparanter. Over 10 jaar is schraalhans keukenmeester voor de retailer. Offline én online. Consument profiteert maar wordt ook gedupeerd (faillissementen, lege winkelstraten, belabberde dienstverlening etc.) Big Tech pakt alle winsten. Begrijp me niet verkeerd: concurrentie is goed, maar kwaliteit en innovatie moeten wel betaald worden. Dit leidt tot niets.
Google shopping wordt jaar in jaar uit krachtiger. Door prijshistorie, notificaties en een enorm bereik is het ook voor mij een eerste startpunt om de prijs van een product te bepalen. En met een wereldwijd connected datacenter (geautomatiseerd met Powershell) is er door concurrentie niet tegenaan te boksen.