Twinkle | Digital Commerce

Instagram trekt de stekker uit live shopping

2023-02-16
1000562
  • 0:53

Het is vanaf 16 maart niet meer mogelijk om producten te taggen tijdens het livestreamen op social mediaplatform Instagram. Daarmee komt er een einde aan live shopping voor moederbedrijf Meta.

Bij zusterbedrijf Facebook werd er vorig jaar augustus al voor gekozen om een punt te zetten achter het social shopping-fenomeen. In plaats van live commerce, gaat Instagram zich wat shopping betreft voortaan richten op advertenties. Het tabblad ‘winkelen’ is inmiddels ook verdwenen van het startscherm van het social mediaplatform.

Live shopping werd enige tijd geleden nog ‘de toekomst van e-commerce’ genoemd. Inmiddels is gebleken dat de beloofde populariteit van live shopping uitblijft. Volgens Techcrunch heeft dat te maken met de coronapandemie, toen consumenten meer dan ooit online winkelden, ook via social platforms. Na de pandemie ging de wereld weer ‘terug naar normaal’. Uit een rapport waar Time Magazine over schrijft, blijkt dat social commerce vorig jaar slechts 5 procent uitmaakte van de totale e-commerce-omzet in de VS.