Het is vanaf 16 maart niet meer mogelijk om producten te taggen tijdens het livestreamen op social mediaplatform Instagram. Daarmee komt er een einde aan live shopping voor moederbedrijf Meta.
Bij zusterbedrijf Facebook werd er vorig jaar augustus al voor gekozen om een punt te zetten achter het social shopping-fenomeen. In plaats van live commerce, gaat Instagram zich wat shopping betreft voortaan richten op advertenties. Het tabblad ‘winkelen’ is inmiddels ook verdwenen van het startscherm van het social mediaplatform.
Live shopping werd enige tijd geleden nog ‘de toekomst van e-commerce’ genoemd. Inmiddels is gebleken dat de beloofde populariteit van live shopping uitblijft. Volgens Techcrunch heeft dat te maken met de coronapandemie, toen consumenten meer dan ooit online winkelden, ook via social platforms. Na de pandemie ging de wereld weer ‘terug naar normaal’. Uit een rapport waar Time Magazine over schrijft, blijkt dat social commerce vorig jaar slechts 5 procent uitmaakte van de totale e-commerce-omzet in de VS.
Een mooi voorbeeld hoe het niet zo eenvoudig is om e-commerce trends uit China te kopiëren naar het westen. In China wordt inmiddels zo'n 25% van alle e-commerce aankopen via livestreams gedaan. Maar de specifieke karakteristieken die het in China zo succesvol maken ontbreken vaak in het westen. In China hebben de belangrijkste livestreamers niet alleen miljoenen volgers maar ook teams van honderden medewerkers achter zich die producten selecteren en flinke kortingen bedingen bij merken. De meest trouwe kijkers van livestreams hebben relatief laag inkomen maar door deze kortingen en de selectie vertrouwen zij erop dat de host de beste producten tegen de allerbeste prijs voor hen kan regelen. Daarnaast hebben die hosts enorm goede sales/entertainment skills, is het daadwerkelijke aankoopproces naadloos geïnteregreerd in de betreffende apps (Taobao Live, Douyin, Kuaishou, etc), is er goede interactiviteit tussen de kijkers en (het team van) de host en wordt er door flash sales en andere truuks een enorm FOMO effect gecreëerd. Die verschillende elementen en de culturele context ontbreken meestal in het westen.
Mijn eerste reactie was, jammer, om te horen dat Instagram heeft besloten om het taggen van producten tijdens livestreams stop te zetten. WIj maakten hier uitvoerig gebruik van. Live shopping werd ooit gezien als de veelbelovende toekomst van e-commerce, maar het lijkt erop dat de verwachte populariteit niet is gerealiseerd.
Volgens Techcrunch heeft live shopping niet aan de verwachtingen voldaan. Het rapporteert dat social commerce vorig jaar slechts 5 procent van de totale e-commerce-omzet in Europa uitmaakte. Dit suggereert dat hoewel live shopping en sociale platforms een rol spelen in de e-commerce, ze nog niet de dominante kracht zijn geworden.
Het is misschien begrijpelijk dat Instagram heeft besloten om zich te richten op advertenties in plaats van live commerce. Advertenties blijven een effectieve manier voor bedrijven om hun producten onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Het tabblad 'winkelen' dat van het startscherm van Instagram is verdwenen, kan worden gezien als een verschuiving in de strategie van het platform.
Hoewel live shopping misschien niet de gewenste impact heeft gehad, blijft het interessant om te zien hoe de e-commerce-industrie evolueert. Innovaties en nieuwe mogelijkheden zullen ongetwijfeld blijven opkomen. Het is mogelijk dat er in de toekomst nieuwe benaderingen of technologieën worden geïntroduceerd die live shopping nieuw leven inblazen.
Als bedrijven hebben we nog steeds een breed scala aan opties als het gaat om online winkelen. Instagram concentreert zich nu zuiver en alleen op het tonen van advertenties om producten onder de aandacht te brengen. Dit kan een kans bieden voor merken en bedrijven om hun doelgroep gericht te bereiken en potentiële klanten te interesseren.
Wij hebben meerdere webshops, voor de meesten doen we de marketing via Google Ads, maar 1 webshop is uitzondering op de regel, hier hebben we na veel testen veel beter resultaat gehaald met Social Marketing. We doen voor deze webshop livestreams, shorts, en stories, weliswaar zonder tags op producten, maar wel met resultaat van klanten die via de social marketing onze webshop weten te vinden.
Ook al is het niet meer mogelijk producten te taggen in livestreams, bied het voor ons nog veel mogelijkheden voor customer targeting en -reach. Om een idee te krijgen welk product zo succesvol is via Social Marketing kun je hier kijken: https://hydro-dipper.com/ het is echt een product dat via Social Media meer en meer bekendheid verwerft, vooral YT laat het aan steeds meer mensen zien.