MediaMarkt Nederland heeft de retourtermijn verlengd van dertig naar honderd dagen. De nummer 9 uit de Twinkle100 zegt zelf dat het hiermee de eerste Nederlandse retailer in consumentenelektronica is die zo’n lange retourtermijn aanbiedt.
De service maakt onderdeel uit van de transformatie van het bedrijf om de klant meer centraal te zetten. Bij de slogan ‘Altijd op zoek naar de wow voor jou’ hoort volgens MediaMarkt dat mensen de tijd moeten hebben om te bepalen of hun aankoop de moeite waard is en het product voldoet aan hun behoefte. Ruilen kan in de fysieke winkels en online.
Hoe langer retourtermijn, hoe kleiner retourpercentage
Modewebshop Zalando staat bekend om de 100-dagenretourrecht, maar buiten fashion zien we het minder. En dat terwijl uit wetenschappelijk onderzoek in 2016 bleek dat hoe langer de retourtermijn, hoe kleiner het retourpercentage is. Op basis van dit onderzoek van de Universiteit van Texas besloot wielren- en mountainbikeshop Futurumshop de retourtermijn te verlengen naar een jaar en die termijn geldt nog steeds.
Levenslang retourneren
Ikea introduceerde in zijn fysieke winkels in 2014 ‘levenslang retourneren’, maar kwam daar twee jaar later op terug. Het argument om te stoppen was dat klanten geen behoefte hadden aan zo'n lange retourperiode.
Mag ik hier eens mee lachen? Ik heb enkel ervaring met de Belgische tak van Media Markt maar zij staan bekend omwille van slechte service, de reviews online zijn ook vernietigend. Het is typisch voor een bedrijf in paniek om zulke stappen te zetten. Het geeft even wat positieve pers, maar klanten met een slechte ervaring hebben niets aan 100 i.p.v. 30 dagen retour termijnen. Een bedrijf heeft meer succes met een goede retourservice in 30 dagen dan geen service in 100 dagen. Toch?