Twinkle | Digital Commerce

Tweederde Nederlanders gebruikt ‘click en collect’

2019-10-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:57

Nederlandse consumenten wisselen af tussen fysieke winkels en digitale aankopen en 15 procent shopt via socialmediakanalen. Dit blijkt uit een nieuw rapport van Salesforce.

In de derde editie van het Connected Shoppers Report noteert Salesforce onderstaande vier trends in Nederland:

90 procent van de Nederlandse consumenten koopt bij een combinatie van retailers, merken en online marktplaatsen. 58 procent van de ondervraagden zegt dat ze wel eens een product online hebben opgezocht terwijl ze in een winkel waren. Daarbij kocht 27 procent dat product ook daadwerkelijk via hun telefoon terwijl ze in een winkel waren.

Fysieke winkels blijven belangrijk

Fysieke winkels blijven relevant, meent Salesforce. Men koopt niet alleen in winkels maar ontdekt en ervaart daar ook. De twee belangrijkste redenen om in een fysieke winkel te winkelen: om onmiddellijk aankopen te doen en om aankopen aan te kunnen raken. Uit het rapport blijkt ook dat 65 procent van de Nederlandse consumenten online een product heeft gekocht om het in de winkel op te halen.

Winkelen verandert

Winkelen verandert sterk omdat consumenten betrokkenheid anders definiëren: tegenwoordig is retail meer dan een transactie bij een kassa, meldt Salesforce. Verkoper-klantrelaties worden versterkt wanneer consumenten zich begrepen en speciaal voelen. 55 procent van de Nederlandse consumenten zegt te winkelen met een specifiek merk in gedachten. Salesforce: ‘Exclusieve winkelervaringen en promoties zijn een waardevolle manier om het hart van de consument te winnen en loyaliteits- (en lucratieve) relaties op te bouwen.’

Acht kanalen om met bedrijven te communiceren

Klanten journeys verplaatsen zich naar verschillende online kanalen die eigendom zijn van de verkopers: ander onderzoek toont aan dat de toename van digitale contactpunten ertoe heeft geleid dat consumenten wereldwijd gemiddeld acht kanalen gebruiken om met bedrijven te communiceren. In Nederland gebruikt 11 procent ‘opkomende digitale aankooppunten’ zoals game consoles en voice om aankopen te doen. 6 procent van de ondervraagde Nederlanders koopt via apps zoals Messenger en WhatsApp, 15 procent via social media zoals Instagram en Snapchat en 24 procent via mobile wallets zoals Apple Pay of Android Pay.

Feestdagen

Salesforce verwacht dat consumenten wereldwijd 768 miljard dollar online zullen uitgeven in de periode rond de decembermaand. Nick Botter, industry cto retail EMEA bij Salesforce zegt daarom: ‘In Nederland verwacht 49 procent van de consumenten tijdens de decembermaand aankopen te doen met een shopping-app, dus retailers moeten daarop voorbereid zijn.’

Het Connected Shoppers Report is gebaseerd op een enquête van meer dan 10.000 consumenten wereldwijd. In Nederland zijn 501 consumenten geïnterviewd.