Twinkle | Digital Commerce

3 tips voor een succesvolle verkoopstrategie in een digitale wereld

2022-10-04
1000562
  • [branded content]
  • 3:21

Het commerciële landschap verandert sneller dan ooit en de switch naar online verkoop heeft mede door de pandemie een enorme boost gekregen. Hoe kan je met jouw verkoopstrategie inspelen op de laatste trends? Salesforce bevroeg er meer dan 4.000 marktleiders voor in het nieuwste State of Commerce-rapport. Hieronder vind je hun drie essentiële tips.

Klantverwachtingen zijn de voorbije jaren grondig veranderd. Online verkopen is niet langer een factor waarmee je bedrijf zich kan onderscheiden, het is een must geworden. Maar hoe onderscheid je je dan nog wel? Hoe til je jouw digitale verkoopstrategie naar een nog hoger niveau? En hoe verzoen je die digitale wereld met de klassieke fysieke winkelervaring?

Ontdek de nieuwste verkooptrends van succesvolle professionals

1. Nieuwe kanalen zijn cruciaal voor digitaal succes

Website, sociale media, mobiel… En dan zijn er natuurlijk nog de fysieke winkels die klanten blijven ontvangen. Via elk kanaal verwachten mensen een perfecte en persoonlijke winkelervaring. Wie online wil verkopen, heeft daarom een flexibele en complete e-commerceoplossing nodig. Een platform dat de volledige customer journey omspant en een 360°-beeld van klanten aanbiedt, zodat ze op elk contactmoment zo snel en vlot mogelijk kunnen worden geholpen.

Het belang van die nieuwe kanalen mag zeker niet onderschat worden. Uit het State of Commerce-rapport van Salesforce blijkt dat zowel B2C- als B2B-bedrijven verwachten dat hun omzet via digitale kanalen over twee jaar verdubbeld zal zijn in vergelijking met de situatie voor de pandemie. Sterker nog, deze nieuwe digitale kanalen zullen weldra voor meer dan de helft van hun verkoop zorgen.

2. Gebruik van data leidt tot meer persoonlijke betrokkenheid

Van pre-sale tot de service na verkoop: toegang tot de juiste data is essentieel om klantervaringen in het digitale tijdperk te versterken. Inzichten zorgen ervoor dat je die ervaring zoveel mogelijk kunt personaliseren, met een grotere klanttevredenheid en loyaliteit tot gevolg. Bovendien biedt kunstmatige intelligentie mogelijkheden om processen te automatiseren en je (sales)teams efficiënter te maken. Zo kan je ook beter omgaan met macro-economische ontwikkelingen, zoals de huidige inflatie. Tot slot wordt het gebruik van first-party klantdata alleen maar belangrijker in het kader van de privacyregels.

In de survey van Salesforce geeft een derde van de deelnemers aan dat ze data vandaag al gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken, het gedrag van klanten te begrijpen en processen te automatiseren. Ook voor het uitwerken van de marketing- en businessstrategie zijn inzichten belangrijk. En natuurlijk rekenen de marktleiders ook op data voor het personaliseren van de klantervaring en het garanderen van connectie tussen de verschillende domeinen van de business.

3. Bedrijven met een headless architectuur zijn efficiënter

Digitale verkoop leidt tot het sneller afsluiten van deals, verbeterde productiviteit in salesteams en een hogere klanttevredenheid. Vooral bedrijven die gebruik maken van een headless architectuur zijn efficiënter en behalen meer succes met hun e-commercestrategie. Concreet betekent dit dat de backend en frontend van systemen niet rechtstreeks geïntegreerd zijn. Kortom, de services die aan de achterkant van een platform draaien, zijn gescheiden van de gebruikerservaring aan de voorkant.

Alle informatie van de frontend wordt via een API naar de backend gestuurd, waardoor ontwikkelaars meer vrijheid hebben om de interface van bijvoorbeeld een app of een website te personaliseren. Flexibiliteit komt op de eerste plaats bij het uitbouwen van headless verkoop. De juiste oplossing moet je in staat stellen om snel te innoveren zonder onnodige risico’s, kosten of extra werk. Salesforce heeft hiervoor twee opties ontwikkeld die allebei beschikken over schaalbare API’s voor e-commerce.

Het State of Commerce-rapport toont aan dat headless bij de meeste organisaties hoog op de agenda staat. Ongeveer een kwart van de bevraagde bedrijven beschikt vandaag al over dit type architectuur, terwijl de ruime meerderheid (59%) volop bezig is om het concept binnen de komende twee jaar te implementeren. Ze verwachten op die manier meer flexibiliteit om hun digitale klantervaring aan te passen, sneller op veranderingen in te spelen, nieuwe saleskanalen aan te boren (social, AR, VR…) en de integratie tussen systemen te verbeteren.

Meer inzichten?

Benieuwd hoe je de verkoopstrategie van jouw organisatie kunt klaarstomen voor de toekomst? Download hier het gratis State of Commerce-rapport van Salesforce en ontdek nog meer inzichten afkomstig van ruim 4.000 toonaangevende professionals en één miljard consumenten.