Als modern e-commercebedrijf moet je snel schakelen om trends te volgen. Techniek is daarbij vaak het knelpunt. Steeds meer toonaangevende e-commercemanagers richten zich daarom op een composable commerce benadering: een agile strategie waarbij je totale e-commerce oplossing wordt opgebouwd uit losse componenten of modules. Ontdek in dit artikel of deze benadering ook iets is voor jouw bedrijf.
Wil je wendbaarder en flexibeler zijn in het aanpassen van je systemen en zo betere klantervaringen bieden? Dan is composable commerce iets voor jou. Met deze strategie bouw je een unieke e-commerce-omgeving waarin alle, voor jouw bedrijf benodigde, technologieën zijn gecombineerd. Door de ideale technologische combinatie te kiezen, kun je je klanten online op hun wenken bedienen. Organisaties die composable commerce omarmen zullen al in 2023 sneller kunnen handelen dan 80% van hun concurrenten.
Bedrijven die nu overstappen zijn in het voordeel
Ga je voor composable commerce, dan bepaal je zelf welke componenten je nodig hebt om je doelen te bereiken. Wil je bijvoorbeeld nieuwe inkomstenbronnen aanboren, dan kun je een liveshoppingstream-component aan je API's koppelen. Wil je de zoekfunctionaliteit van je webshop verbeteren zodat het gemiddelde aankoopbedrag omhoog gaat, dan kun je een AI-zoekengine in je oplossing inbouwen. En als je verschillende distributiecentra in het buitenland wilt opzetten en een groter productaanbod voor ogen hebt, kun je je bedrijfsvoering gemakkelijk opschalen met een orderbeheersysteem op API-basis.
Bedrijven die nu al overstappen op een samengestelde oplossing met hoogwaardige services voor bijvoorbeeld de orderafhandeling, zoekfunctie, content, webshop en betalingsgateway, zijn duidelijk in het voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Keuze en flexibiliteit
E-commerce is het afgelopen jaar veranderd. Bedrijven maken steeds minder vaak een traditionele planning voor wat ze op hun kanalen gaan doen. Een digitale benadering van marketing geeft meer flexibiliteit. Bovendien willen bedrijven steeds vaker hun data volledig in eigen bezit hebben. Want op die manier krijgen ze meer inzicht in wat hun klanten precies willen.
Heb jij al nagedacht hoe je voor jouw klanten hun aankoopervaring naar een hoger niveau kunt tillen? Een goed loyaliteitsprogramma is bijvoorbeeld een grote trend, of zet je in op promoties, gepersonaliseerde ervaringen of sociale contacten? De aanpak voor elk bedrijf kan totaal verschillen. Het is daarom van belang keuze en flexibiliteit te hebben. En dat verklaart de snelle doorbraak van composable commerce.
Een andere optie: headless commerce
Naast composable commerce kun je ook gaan voor headless commerce. In beide gevallen draait het om losse, hoogwaardige technologieën waardoor je als bedrijf flexibeler kunt opereren. Onder headless commerce verstaan we een oplossing waarbij de front-end en back-end van een platform onafhankelijk van elkaar via een API werken, en waarbij een wijziging aan de ene kant geen gevolgen heeft voor de andere kant. Zo kunnen merken hun e-commercesysteem helemaal op eigen manier inrichten en daarmee een nog betere customer experience bieden.
Het zijn vooral de grotere ondernemingen die vooroplopen op het gebied van headless commerce. En dat is logisch, want die beschikken vaak over speciale development- en IT-teams met de juiste vaardigheden om een afzonderlijke en betrouwbare frontend en backend te ontwikkelen. Een headless commerce-oplossing past het beste bij bedrijven die een groot aantal oplossingen willen ontwikkelen en ambitieuze, creatieve marketingteams hebben die regelmatig nieuwe ontwerpen, content en templates in de front-end kunnen testen.
Dit zijn de voordelen van composable commerce
Bij composable commerce is het modulaire aspect nog verder doorgevoerd: daarbij staan services als de zoekfunctie, de betalingsverwerking en de personalisatievoorziening volledig los van elkaar. Elke component kun je aan- en afkoppelen, opschalen, vervangen en blijven verbeteren. Je schaaft je bestaande architectuur voortdurend bij. Omdat het om modulaire applicaties gaat, hoef je alleen de API's en logica van de services aan te passen. Op een samengesteld platform kun je alle losse componenten dus niet alleen naar behoefte aan- en afkoppelen, maar ook toespitsen op nieuwe voorzieningen die je je klanten wilt aanbieden. Dankzij deze flexibiliteit kun je voortdurend anticiperen op de verwachtingen van je klanten en hen via elk touchpoint op een uiterst gedifferentieerde en gepersonaliseerde manier benaderen. En daarmee de concurrentie buitenspel zetten.
Is composable commerce de juiste keuze voor jouw onderneming?
Grote veranderingen doorvoeren kost veel tijd en geld. Dus overstappen op composable commerce is een keuze om goed te overwegen. Maar wat kost het je als je alles bij het oude laat? En wat heeft je klant nodig en wat wil hij? Een ding is duidelijk: de doorbraak van composable commerce is niet meer te stoppen. Wij vertellen je graag hoe je ermee begint, hoe je het juiste platform kiest en hoe je erachter komt of het voor jou de investering waard is. Lees hoe je dit aanpakt.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Salesforce