Twinkle | Digital Commerce

Oplossing gezocht voor retourenprobleem fashion

2019-09-20
1000562
  • [nieuws]
  • 2:17

Het is een hoofdpijndossier in de online retail: het aantal retour gestuurde producten. Met name in de kledingbranche is dit een groot probleem. Zo wordt bij webwinkels als Zalando ongeveer de helft van de kleding teruggestuurd.

De expertgroep Get Rid of Returns van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow doet er onderzoek naar en richt zich ook op mogelijke oplossingen om het aantal retouren terug te brengen. Gisteren, tijdens Shopping Today in DeFabrique in Utrecht, werden de eerste – voorlopige – bevindingen gepresenteerd.

De belangrijkste conclusie: de basis in de kledingbranche is niet op orde. Zo worden consumenten bij het online bestellen van kleding niet voldoende op de hoogte gebracht van de gevolgen van een retour gestuurd artikel. Deze kost niet alleen een webwinkel veel geld (zo’n 12 tot 14 euro per stuk) maar helpt ook niet echt mee in het terugdringen van het aantal vervoerbewegingen.

Het grootste probleem zit volgens de onderzoekers echter in de kledingbranche zelf. Zo is het voor een consument lang niet altijd duidelijk of de aangegeven maat van een kledingstuk in het echt wel die maat is. ‘De maataanduiding is niet gestandaardiseerd. Een maat 40 bij het ene merk verschilt in de praktijk in afmeting vaak met een maat 40 van een ander merk.’ Er is dan ook behoefte aan oplossingen als een computerondersteund proces. Ook moet de pasvorm meer worden afgestemd op de doelgroep. Het productieproces blijkt niet maatvast genoeg. De onderzoekers noemen het dan ook ‘niet verwonderlijk’ dat er zoveel wordt teruggestuurd, omdat de klant simpelweg niet weet waar hij aan toe is.

Klantgedrag

De standaardisering van de maataanduiding is één stuk van de retourenpuzzel. Ook het gedrag van de consument moet worden onderzocht, en dat wordt ook al gedaan. Zo blijkt het steeds normaler om veel kleding te bestellen en het meeste weer terug te sturen. De klant is zich er over het algemeen niet van bewust wat een retour voor gevolgen heeft. De expertgroep zegt dan ook onder meer dat klanten beter moeten worden geïnformeerd over de impact van een retour. Ook kunnen klanten worden beloond, als ze minder retourneren.

Weerstand

Webwinkels zijn ook op zoek naar oplossingen voor de retourstroom. Zo zijn Asos en Wish al bezig met het monitoren van consumenten die structureel veel terugsturen. Daarnaast pleitte buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar voor een zwarte lijst voor notoire retourneerders. Maar daadwerkelijk actie ondernemen blijkt voor veel webwinkels een lastig punt. Er is weerstand om daadwerkelijk wat aan de retouren te doen, onder meer omdat er een risico bestaat om klanten te verliezen. Ook leidt de conversie er mogelijk onder. Maar bovenal zijn er onder zowel webwinkeliers als consumenten twijfels over de effectiviteit van de eerder genoemde mogelijke oplossingen.

De komende tijd gaat de expertgroep verder met het onderzoek. De definitieve uitslagen wordt volgend jaar bekendgemaakt bij de nieuwe uitgave van ShoppingTomorrow.