Twinkle | Digital Commerce

'Wish straft Duitse klanten die veel retourneren'

2019-08-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

De populaire shop-applicatie Wish blokkeert accounts van Duitse consumenten die ‘buitensporig veel producten’ terugsturen.

Daarvoor waarschuwt het consumentencentrum Brandenburg. Zodra de shop merkt dat een klant in hun ogen teveel producten terugstuurt, wordt zijn account geblokkeerd. Volgens de waakhond verliezen betrokkenen daardoor zonder enige waarschuwing de toegang tot klantenservice en is het ook niet meer mogelijk om openstaande bestellingen te annuleren. Er zouden steeds meer Duitse consumenten zijn die niet meer op hun account kunnen komen.

Ook is het volgens de waakhond niet echt duidelijk wat Wish onder ‘buitensporig’ zou zien. Bij sommige consumenten zou de toegang tot het account namelijk al worden geblokkeerd nadat ze één product hadden teruggestuurd

Eerder dit jaar werd bekend dat Duitse consumenten vorig jaar zo’n half miljard online bestelde producten retourneerden. Dat is een zesde van de bestelde pakketten in Duitsland.

Asos

Wish is niet de enige shop die actief buitensporige retourneerders weert. De Britse fashionretailer Asos nam begin dit jaar al maatregelen. De shop spoort deze consumenten op en blokkeert het account. Dit geldt overigens niet alleen voor consumenten waarvan wordt vermoed dat ze veel kleding terugsturen. Als Asos het idee heeft dat een klant de kleding eerst veelvuldig draagt en vervolgens terugstuurt, wordt deze ook geblokkeerd.