De populaire shop-applicatie Wish blokkeert accounts van Duitse consumenten die ‘buitensporig veel producten’ terugsturen.
Daarvoor waarschuwt het consumentencentrum Brandenburg. Zodra de shop merkt dat een klant in hun ogen teveel producten terugstuurt, wordt zijn account geblokkeerd. Volgens de waakhond verliezen betrokkenen daardoor zonder enige waarschuwing de toegang tot klantenservice en is het ook niet meer mogelijk om openstaande bestellingen te annuleren. Er zouden steeds meer Duitse consumenten zijn die niet meer op hun account kunnen komen.
Ook is het volgens de waakhond niet echt duidelijk wat Wish onder ‘buitensporig’ zou zien. Bij sommige consumenten zou de toegang tot het account namelijk al worden geblokkeerd nadat ze één product hadden teruggestuurd
Eerder dit jaar werd bekend dat Duitse consumenten vorig jaar zo’n half miljard online bestelde producten retourneerden. Dat is een zesde van de bestelde pakketten in Duitsland.
Asos
Wish is niet de enige shop die actief buitensporige retourneerders weert. De Britse fashionretailer Asos nam begin dit jaar al maatregelen. De shop spoort deze consumenten op en blokkeert het account. Dit geldt overigens niet alleen voor consumenten waarvan wordt vermoed dat ze veel kleding terugsturen. Als Asos het idee heeft dat een klant de kleding eerst veelvuldig draagt en vervolgens terugstuurt, wordt deze ook geblokkeerd.
Gebeurd ook in Nederland.
Ik heb 3/4 jaar terug bestelling geplaatst en wilde die terugsturen maar kon niet omdat mijn account geblokkeerd was vanwege te hoog aantal retouren (van de 20 orders daarvoor 1 retour gestuurd). Kon in elkgeval niet retour melden en ook contact met klantenservice was inderdaad geblokkeerd. Had gekozen voor betaling achteraf via Klarna. dus niet betaald, kreeg ik dus herinneringen enz. Op gegeven moment ook brief van incasso bureau. Die laten weten dat ik niet ging betalen omdat ik bestelling wilde annuleren maar dat niet mocht omdat ik geblokkeerd stond. dus die verzocht mij contact met wish op te nemen zodat die klarna weer kon laten weten dat betaling verviel en die het incassobureau weer konden vertellen.
heb dus laten weten dat wish klantenservice voor mij onbereikbaar is en ze dat maar via hun klant en die weer naar hun klant moeten regelen.