Een duurzaamheidsbeleid is onmisbaar in je bedrijfsvoering. Niet alleen komt er veel wet- en regelgeving op ons af, ook neemt de vraag van de consument naar duurzaamheid stevig toe. De experts van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow ontdekten dit jaar dat duurzaamheidsinitiatieven vaak buiten de eigen bedrijfskaders worden genomen, en nog maar weinig binnen de ondernemingen. Maar met een helder beleid kun je duurzaamheid in je bedrijfsvoering integreren, waardoor je meerdere vliegen in één klap slaat.
Wet- en regelgeving zorgen voor extra noodzaak
Nederlandse e-commercebedrijven krijgen op korte termijn te maken met toenemende wet- en regelgeving op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. Verantwoording afleggen over de herkomst van een product, nadelige gevolgen van handelen op mens en milieu identificeren, beperken en voorkomen en daarnaast acties ondernemen om de hele waardeketen te verbeteren. Due Diligence – in het kader van de Corporate Sustainability Due Diligence Directive van de EU – is een doorlopend proces dat bedrijven helpt risico’s op het gebied van mensenrechten, arbeidsrechten en milieu in kaart te brengen binnen de waardeketen en om deze risico’s vervolgens te stoppen, te voorkomen of te beperken.
De wens van de consument
En mocht dit nog geen reden genoeg zijn om met een duurzaamheidsbeleid aan de slag te gaan, kijk dan eens naar de wens van de consument. Duurzaamheid is een groeiende prioriteit voor consumenten, waarbij 81 procent van hen de voorkeur geeft aan duurzame verkopers. Bijna een kwart van de consumenten checkt regelmatig of een product op duurzame wijze is geproduceerd. Meer dan een kwart verwacht dit vaker te gaan doen. Retailers reageren op verschillende manieren op deze trend, waaronder het aanbieden van duurzamere producten, tweedehands artikelen en seizoensverhuur.
Het opstellen van een duurzaamheidsbeleid
De uitdaging bij het opstellen van duurzaamheidsbeleid is het maken van de juiste keuzes op het juiste moment, en zo te voorkomen dat je door te veel focus op één deelgebied, vastloopt op andere vlakken. Binnen een duurzaamheidsbeleid vallen onderdelen als een duurzaamheidsstrategie, een visie op bezorgen, verpakken, retourneren, een duurzamer productaanbod en de circulaire economie.
Om te blijven voldoen aan de wensen van de consument van de toekomst, maar ook aan de aankomende wetgeving, zullen we moeten bewegen van een lineaire naar een circulaire economie. Dit betekent dat we moeten veranderen van eenmalige koop en verkoop, naar gebruik en aanbod van continue service. Meer tips hierover lees je in de greenpaper van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org.
De greenpaper van ShoppingTomorrow
Dit artikel is een samenvatting van de greenpaper, die dit jaar voor het eerst verschijnt naast de bluepapers. In de greenpaper zoomen de expertgroepen van ShoppingTomorrow in op duurzaamheid. Vanuit verschillende expertises delen ze hun kijk op en kennis over het onderwerp. De experts bespreken uitgebreid het belang van duurzaamheidsbeleid, onder andere gevoed door nieuwe wetgeving en groeiend bewustzijn onder consumenten. Daarnaast benoemen ze hoe je een duurzaamheidsbeleid kunt ontwikkelen en welke vormen van samenwerking je daarbij kunnen helpen. Ook komen kansen en succesvolle voorbeelden aan bod.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Waarom een duurzaamheidsbeleid van belang is