Consumenten die overmatig veel – voornamelijk kleding - retourneren, moeten op een zwarte lijst komen te staan.
Dat bepleit hoogleraar e-commerce Cor Molenaar vandaag tegenover BNR Nieuwsradio. Volgens hem is het normaal dat mensen bij kledingwebshops een paar artikelen bestellen en één of twee producten die niet passen retourneren. ‘Daar is niets mis mee. Maar er is een notoire groep van kopers die veel te veel kopen, zonder koopintentie. Dat is een groot probleem.’
Het gaat hierbij om een beperkt deel van de consumenten, benadrukt Molenaar. Maar dat beperkte deel zorgt er volgens hem wel voor dat veel middelgrote webwinkels in de problemen komen, omdat de retourservice vaak gratis wordt aangeboden. Dat kost een webwinkel naar schatting tussen de tien en vijftien euro per retour. Veel webshops raken daardoor in de problemen, aldus Molenaar. ‘Omdat het te veel is en omdat ze ook met concurrentie te maken hebben. Vandaar dat er nu een webwinkel in Twente is, die consumenten laat betalen voor een retourlabel. Dat vind ik een goed initiatief.’
Molenaar doelt op webwinkel Sans, die vorige week aankondigde voortaan 2,95 euro te rekenen per retour. Volgens eigenaar Tom Sans valt het financieel niet meer te bolwerken om retouren gratis te houden, zo liet hij weten tegen Tubantia. ‘Retour sturen is niet gratis. Voor de klant vaak wel, maar voor ons niet en voor DHL ook niet.’
'Out of the question'
Een oplossing is volgens Molenaar dan ook een zwarte lijst, met daarop consumenten die vaak te veel artikelen retour sturen. Die lijst kan dan door webwinkels onderling worden gedeeld, mits er op het gebied van privacy nog het één en ander geregeld wordt, aldus Molenaar. Ook een boeteregeling is wat hem betreft een idee. Onzin, stelt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. Volgens hem is het helemaal niet vreemd dat er veel retour wordt gestuurd. ‘Als je online bestelt dan moet je nu eenmaal wat meer maten bestellen omdat je niet in de winkel kunt kijken of het goed staat.’ Een boete noemt hij ‘out of the question’.
‘Realistische prijs betalen’
Vandaag stelde de Belgische Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) nog in DeMorgen een klimaattarief voor retourpakketjes voor. Volgens bestuurder Danny van Assche hebben consumenten juist het idee dat ze makkelijk kunnen retourneren door de dienst gratis aan te bieden. ‘Je moet maar eens op een doordeweekse dag het postkantoor binnenstappen en kijken hoeveel mensen er staan aan te schuiven met een doos onder de arm.’ Volgens Van Assche moeten kopers een ‘realistische prijs’ betalen voor retourdiensten.
Het idee van Cor Molenaar is begrijpelijk, maar onrealistisch. Onduidelijkheid over de criteria voor zo'n zwarte lijst (wat is té veel...?) en privacy problemen. De webshops kunnen zich beter concentreren op het efficiënt verwerken en opnieuw verpakken van de retouren en een evt max aantal maten per kledingstuk. Ook kan men overwegen om bij bepaalde kledingstukken een zgn passtuk mee te laten bestellen. Een kledingstuk van bv maat 40 om te passen en retour te sturen, naast de nieuwe maat 40 om te behouden. Dit passtuk dient alleen om te passen en behoeft niet nieuw en nieuw verpakt te zijn. Het kan verpakt zitten in een duidelijke "passtuk" verpakking, die eenvoudig te verpakken en retourneren is. Dit passtuk kan door de webshop meerdere malen gebruikt worden en drukt daarmee de handelingskosten van de retouren. Mogelijk wordt dit in VS al toegepast..?
Terecht....Als iemand naar de winkel gaat betaalt hij ook benzine,parkeergeld etc. Waarom moet retourzenden dan gratis zijn. Consument zou zich wat meer bewust moeten zijn van de kosten, zowel van de webwinkel als voor het milieu...
Niet eens met Cor Molenaar. Er spelen meerdere factoren een rol natuurlijk. Ja, het kan zijn dat er een notoire groep kopers die veel kopen en veel terugsturen. Maar met name de kledingindustrie zou zich wat meer moeten richten op standaardisatie van maten. Waarom is schoenmaat 44 namelijk niet overal (in alle landen en bij alle merken) gelijk aan schoenmaat 44. Dan roep je retourzendingen over je af. Immers veel mensen bestellen altijd dezelfde maat en 1 maat groter dit om er zeker van te zijn dat het past. En dat voorkom je mede door standaardisatie van maten.
Het hele gratis beleid is onhoudbaar. Gewoon iedereen laten betalen voor retoursturen. Als je normaal boodschappen doet moet je ook betalen om er naar toe te gaan of als je terug moet om iets te ruilen. Als mensen moeten betalen denken ze beter na over wat ze bestellen/kopen.