Twinkle | Digital Commerce

Greenwashing voorkomen in e-commerce

2023-11-30
1120630
  • [nieuws]
  • 2:14

Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit onze sector en steeds meer consumenten vragen erom. Webshops spelen hierop in door te communiceren over de impact van hun producten op het milieu, de ecologie en duurzame ontwikkeling. Maar kloppen je beweringen niet of zijn deze niet duidelijk onderbouwd? Dan ben je aan het greenwashen. Voordat je überhaupt over duurzaamheid kan communiceren, heb je een uitgewerkte strategie nodig voor duurzaamheid van je organisatie.

Start met je duurzaamheidsstrategie

In toenemende mate wordt van bedrijven verwacht dat zij minder tot geen negatieve impact op mensen en de leefomgeving mogen hebben, dus het is belangrijk om hier een richting in te kiezen en stappen in te zetten. De eerste stap is hierbij een materialiteitsanalyse: hierbij kijk je als bedrijf naar jouw eigen kernactiviteiten en bepaal je met welke activiteiten jij materiële impact hebt op mens en milieu. Hiervoor ontwikkel je vervolgens indicatoren, zodat je je impact kunt meten, en op het terugdringen van je negatieve impact (of vergroten van je positieve impact) maak je een strategie. Het is niet makkelijk, dus sla de handen ineen, zoals de expertgroep van ShoppingTomorrow, waarin verschillende retailpartijen onder leiding van Boer & Croon, Microsoft en Avanade hebben onderzocht hoe zij onderdelen van de waardeketens in de retail kunnen vervangen door duurzame business modellen.

Wet- en regelgeving

In Europa zijn meer dan 200 duurzaamheidskeurmerken actief en wereldwijd meer dan 450, met meer dan 80 verschillende meetmethodes en onderwerpen. Het is voor consumenten een uitdaging om erachter te komen welke claims iets zeggen en welke niets. Daarom publiceerde de Europese Commissie de wetsvoorstellen Empowering the Consumer in the Green Transition en Green Claims. De Commissie wil dat het voor consumenten duidelijker wordt of een product duurzaam is geproduceerd. In de wetsvoorstellen staat dat bedrijven en producenten hun claims moeten kunnen onderbouwen en daarover duidelijk moeten communiceren.

Zo kan je greenwashing voorkomen

Webshops gebruiken begrippen als ‘CO2-neutraal’, ‘milieuvriendelijk’ of ‘circulair’ soms zonder dat ze kunnen bewijzen dit ook echt te zijn. En dat is verboden. Je kan hierdoor negatief in het nieuws komen en een boete krijgen van de toezichthouder. De belangrijkste manier om greenwashing te voorkomen is om duidelijk en eerlijk te communiceren naar je klanten. De ACM heeft op nationaal niveau een leidraad met vijf vuistregels opgesteld die bedrijven helpen om te werken met eerlijke duurzaamheidsclaims;

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft.
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel.
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn.
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van uw bedrijf.
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen
ShoppingTomorrow, de innovatiemotor van Thuiswinkel.org, probeert je altijd op de hoogte te houden van de laatste trends en ontwikkelingen. Trends waar jij als bedrijf op in kan spelen en ontwikkelingen die jij kan inzetten voor jouw bedrijfsvoering. Wil je weten welke trends je moet volgen en welke je kunt laten gaan? Ga naar www.shoppingtomorrow.nl