Twinkle | Digital Commerce

Datagedreven naar de toekomst

2023-12-19
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:23

Bedrijven die verder vooruit kijken dan morgen, weten dat ze een voorsprong kunnen nemen door te investeren in innovatie. Consumenten willen steeds persoonlijker worden aangesproken, een productaanbod op maat ontvangen en tegelijkertijd het menselijke contact niet verliezen. Alles draait daarbij om het juist inzetten van data. De expertgroepen van ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org, deden hier onderzoek naar.

Hoe laat je data werken voor de consument?

Om data écht te laten werken voor de consument, vraagt dit best wat van je organisatie. Je datastrategie heeft een belangrijke synergie met je bedrijfsstrategie. Waar sta je als bedrijf? Hoe ga je met de data om? Zet je de data niet goed in, of heb je die niet goed op orde? De klant merkt dat meteen in de communicatie-uitingen en op je website. Om relevante en gepersonaliseerde content te kunnen genereren, te kunnen tonen en te optimaliseren, heb je het juiste platform, de juiste mensen en goed ingerichte processen nodig.

Omgaan met verschillende kanalen

De bluepaper "Phygital Commerce: Duurzame Investering in de Klantrelatie" belicht hoe de integratie van fysieke en digitale handel (phygital commerce) retailers helpt betere klantrelaties te bouwen. De expertgroep benadrukt het belang van het verzamelen en analyseren van klantgegevens over verschillende kanalen heen om een persoonlijkere winkelervaring te bieden. Voordelen zoals verbeterde klantenservice, gepersonaliseerde aanbiedingen en efficiëntere interne processen worden uitgelicht. De paper behandelt ook de uitdagingen, zoals privacykwesties en de noodzaak van technologische aanpassingen, en benadrukt dat succesvolle implementatie van phygital commerce een strategische benadering vereist. Het overtuigen van bedrijfsleiders en managers om te investeren in phygital commerce kan een uitdaging zijn. Goede voorbereiding is hierbij essentieel. De bluepaper helpt je hierbij.

Fit for the future

Is jouw bedrijf goed ingericht op de toekomst? De bluepaper "De Omni-commerce architectuur van de toekomst: op naar 2030" verkent de toekomst van retail in het licht van technologische en marktontwikkelingen. Bedrijven moeten hun IT-architectuur kunnen aanpassen voor toekomstige uitdagingen, met daarbij de nadruk op flexibiliteit en schaalbaarheid. Sleutelthema's zijn de integratie van fysieke en digitale retail (phygital), de opkomst van Web3 en blockchain-technologie, en de evolutie van consumentengedrag. Cruciaal daarbij zijn databeheer, privacy, en de noodzaak voor bedrijven om mee te evolueren met veranderende consumentenverwachtingen. De paper is een leidraad voor retailers om hun strategieën en systemen toekomstbestendig te maken.

De metaverse de hype voorbij?

Zeker niet. Deze expertgroep benadrukt het blijvende belang van de metaverse en geeft inzicht in wat het is, maar ook in wat het niet is. De metaverse biedt bedrijven nieuwe vormen van klantenbinding en interactie, maar zorgt ook voor een unieke merkervaring in een virtuele wereld. Van het definiëren van je metaversestrategie tot het opschalen van de mogelijkheden, deze groep biedt praktische stappen voor bedrijven om hun reis naar de metaverse te beginnen. De Retail Guide to the Metaverse is een essentiële handleiding voor webwinkels die de mogelijkheden van de metaverse willen verkennen.