Twinkle | Digital Commerce

Jumbo past strategie aan op online groei

2019-07-16
1000562
  • 1:10

De groei van de markt van online boodschappen zorgt ervoor dat supermarkt Jumbo zijn strategie steeds moet aanpassen. Inmiddels is de vraag naar thuisbezorging in verschillende gebieden groter dan de beschikbare capaciteit.

Om aan die toenemende vraag te voldoen opende Jumbo onlangs nog meerdere hubs, van waaruit het boodschappen thuis bij de klant aflevert. Te verstaan in Den Bosch, Amsterdam, en Middelburg. Later dit jaar komt daar nog een hub bij in Utrecht, waardoor ook consumenten in die regio van Jumbo’s thuisbezorgdienst gebruik kunnen maken.

Mede door die online groei maar met name door groei van de winkelomzet namen de verkopen van het bedrijf in het eerste halfjaar met 16,5 procent toe naar 4,63 miljard euro. Daar zit onder meer 83 miljoen euro omzet bij van dochteronderneming La Place. Het bedrijf laat weten dit jaar flink te gaan investeren in de relatie, zowel digitaal als op de winkelvloer, met haar klanten, productinnovatie en winkelbeleving rondom vers.

Franchisers

Door de groei van het online kanaal moest Jumbo onlangs een nieuwe overeenkomst afsluiten met zijn franchisers over de verdere groei en ontwikkeling van het online kanaal. Afgesproken is daarbij dat de winkels een grote rol behouden bij het uitbouwen van bestaande en nieuwe omnichannel activiteiten. Winkels die bezorgen, behouden daarbij de online omzet en ook de pick up points blijven in eigen beheer.