Twinkle | Digital Commerce

Jumbo heeft akkoord ontwikkeling e-commerce met ondernemers

2019-07-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:19

Supermarktketen Jumbo heeft een akkoord met de ondernemers gesloten over de verdere groei en ontwikkeling van e-commerce binnen het concern.

De winkels behouden een grote rol bij het verder uitbouwen van bestaande en nieuwe omnichannel-activiteiten. Ze behouden de online omzet in hun bezorggebied en ook de Pick Up Points blijven het domein van de winkels.

Kernpunt van het akkoord is dat de winkels het gezicht van de Jumbo omnichannelstrategie zijn en blijven. De ondernemers krijgen wel meer ruimte om commerciële rol in de lokale markt te versterken, bijvoorbeeld met kortere bezorgslots. De samenwerkingsafspraken, die zijn vastgelegd in een overeenkomst tussen Jumbo en de Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ), gelden vanaf half 2019 voor een periode van drie jaar.

Klanten stellen hogere eisen

Jumbo-cfo Ton van Veen geeft aan dat de aanpak kostenverlagend gaat werken: ‘De snelheid waarmee online zich ontwikkelt, dwingt retailers om voortdurend hun strategie bij te sturen. De investeringen zijn aanzienlijk, maar door samen met de ondernemers stevig in te zetten op een slimmere kostenstructuur kunnen we voordeel behalen voor onze klanten.’

Huidig bezorgmodel voldoet niet meer

Het akkoord moet de supermarkt helpen in de verdere online groei. In verschillende gebieden is de vraag naar thuisbezorging groter dan de beschikbare capaciteit. Het huidige bezorgmodel van Jumbo voldoet niet meer. Dat is de reden waarom de keten met gecentraliseerde hubs is gaan werken en het aantal e-fulfilment centers (EFC) heeft uitgebreid. In de regio’s Amsterdam, Den Bosch en Zeeland zijn al Jumbo bezorghubs operationeel, regio Utrecht volgt later dit jaar. Het aantal hubs en de EFC-capaciteit zal nog verder worden uitgebreid.