Twinkle | Digital Commerce

Ikea stopt met verspreiden papieren catalogus

2019-07-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:34

De Zweedse woonwinkelketen stopt in Nederland met het verspreiden van de gedrukte catalogus en gaat grootschalig inzetten op het gebruik van de digitale versie.

Na verschijning van de nieuwe catalogus (27 augustus) zal Ikea promotie maken voor het online kanaal, dat het fysieke ‘contactpunt en -moment’ moet vervangen.

Afgelopen jaar deed Ikea in Groot-Brittannië onderzoek naar de effecten van het niet verspreiden van een gedrukte catalogus. De nieuwe verspreidingsmethode had volgens Ikea geen negatieve gevolgen voor de omzet. Met de alternatieve marketingmiddelen bereikte Ikea naar eigen zeggen juist nieuwe klantgroepen. In Nederland is vorig jaar al geëxperimenteerd met een sterk gereduceerde oplage van de gedrukte catalogus, wat ook geen negatief effect op de omzet had.

Beperkt aantal papieren exemplaren

Er wordt nog wel een beperkt aantal papieren exemplaren gedrukt, die door liefhebbers in de winkels zijn af te halen. Als onderdeel van de test ontvangen IKEA Family-leden in het verzorgingsgebied van IKEA Delft de catalogus wel in gedrukte vorm thuis. Ikea doet dit om te kijken wat het resultaat is van de verschillende distributiemethoden.

Op de vraag waarom Ikea nog een papieren catalogus verspreidt, was tot voor kort op de site te lezen: 'Deze vraag stellen wij ons elk jaar opnieuw. Maar steeds weer blijkt uit klantonderzoek dat zeer veel mensen een gedrukt exemplaar erg op prijs stellen. Bovendien bewaren onze klanten de catalogus vaak het hele jaar als naslagwerk en inspiratiebron. We stimuleren als alternatief wel het gebruik van de digitale catalogus.'

Het bedrijf laat in een aanvulling de specifieke reden voor de digitalisering weten: 'Ikea merkt namelijk dat verreweg de meeste klanten zich inmiddels digitaal orienteren voordat zij in de winkel of online shoppen. Wij zien daarom steeds meer voordelen van de catalogus in digitale vorm.'

Naast het eigen online kanaal zet de woonketen onder meer ook social medium Pinterest in voor verspreiding van de catalogus. Eerder besloten retailers als H&M en Otto al te stoppen met de papieren catalogus.