Negen van de tien e-commerce start-ups in het Verenigd Koninkrijk gaat binnen vier maanden over de kop. Dit blijkt uit onderzoek van Brits marketingbureau MarketingSignals.
Ter vergelijking, 22 procent van de fysieke winkels overleven hun eerst jaar niet, zo blijkt uit het Britse register voor kleine ondernemingen
MarketingSignals deed onder meer onderzoek onder 1.253 eigenaren van start-ups die het niet redden en het kwam ook achter de reden waarom het hen niet lukten. Slechte online marketing performance en online onzichtbaarheid zijn grote veroorzakers.
Onvoldoende investeren in SEA
Een e-commerce bedrijf moet natuurlijk zichtbaar zijn online, als mensen niet weten dat de webshop bestaat, komen ze er niet op de site. Maar vele starters investeren onvoldoende in marketing en SEA. Het is volgens het marketingbureau zaak om dit goed voor elkaar te hebben voordat de webshop wordt gelanceerd.
Het marketingbureau geeft tien redenen voor het falen van e-commerce start-ups:
1. Slechte online marketing (37 procent)
2. Onvoldoende online zichtbaar (35 procent)
3. Onvoldoende of geen markt voor de aangeboden producten of diensten (35 procent)
4. Het geld raakt op (32 procent)
5. Prijs- en kostenkwesties (29 procent)
6. Uit de markt geconcurreerd (23 procent)
7. De dominantie van retailgiganten op de markt (19 procent)
8. Slechte of het ontbreken van goede klantenservice (16 procnet)
9. Matig team (14 procent)
10. verkeerde timing van het aangeboden product (11 procent)
Dat 90% van Britse webshops binnen 120 dagen zou falen is een fabeltje. Gebaseerd op een ouder fabeltje over ondernemingen in het algemeen.
Zie https://theawakened.life/2019/04/27/why-do-90-of-online-businesses-fail-in-less-than-120-days/ voor meer info.
Volgens de US Bureau of Labor is het zo'n 79 procent van de bedrijven (https://www.bls.gov/bdm/us_age_naics_00_table7.txt) die het na het eerste jaar overleefde (en 21 procent dus niet). En de Europese Commissie komt met nagenoeg dezelfde cijfers (https://ecommercenews.eu/10-reasons-why-ecommerce-startups-fail/) daar blijkt 81 procent van de ondernemingen het eerste jaar te overleven (en 19 procent dus niet).
De bron van het Twinkle-artikel, MarketingSignals, heeft zelf ook geen research gedaan en de claim dat 90 procent binnen 120 dagen over de kop gaat nergens op gebaseerd. Inmiddels hebben meerde media dit "feitje" klakkeloos overgenomen.