De Duitse retailer Otto trekt de komende maanden de stekker uit zijn papieren catalogus. De brochure gold de afgelopen jaren meer als marketinginstrument.
Dat meldde Torsten Ahlers, directeur van Otto Group Media, de afdeling voor reclamemarketing van de Duitse gigant, gisteren op Digital Marketing Days in Berlijn. De catalogus, dat tot 2009 nog voor een significant aandeel van de omzet zorgde, speelde door de toenemende digitalisering van de detailhandel nauwelijks nog een rol in de verkoop. Sinds 2009 behaalt Otto meer omzet via internet dan via de catalogus.
Criteo
De e-tailer kondigde op hetzelfde event een partnerschap aan met technologieprovider Criteo. Die partij gaat het bedrijf helpen met de pijler 'retailmedia'. Dat segment wordt momenteel beschouwd als derde grote groeipijler van de e-tailer, naast 'sociaal' en 'zoeken'. 'Door de marketingcapaciteiten van Otto Group Media en de advertentietechnologie van Criteo te bundelen, kunnen dealers van de Otto Group gebruikmaken van extra inkomstenbronnen', aldus de bedrijven.
Eerst was papier de enige salesweg en het was er erg druk. Vervolgens kwam de internetsnelweg waar het nu druk is. De papieren salesweg is leeg en verlaten maar kan juist daardoor de meest rendabele route naar je doel blijken te zijn. Sta altijd open voor nieuwe wegen ook al zijn ze oud