Twinkle | Digital Commerce

Niet-geslaagde bezorgpogingen kosten webshops 548,5 miljoen euro

2019-07-23
1000562
  • [nieuws]
  • 0:60

Pakketjes die niet bij de eerste bezorgpoging kunnen worden afgeleverd, kosten jaarlijks zo’n 749 miljoen euro. Dit blijkt uit een inventarisatie van bedrijfseconoom en lector Walther Ploos van Amstel en Mypo, leverancier van slimme pakketbrievenbussen.

In 2018 deden Nederlandse consumenten 242 miljoen online aankopen. Daarvan werd tussen de 8 en 10 procent van de pakketten niet succesvol geleverd bij de eerste bezorgpoging.

Uitgesplitst

Als de kosten worden uitgesplitst betekent dit een kostenpost van 134,3 miljoen euro voor de consument, 67,1 miljoen euro voor bezorgdiensten en 548,5 miljoen euro voor webshops. Ploos van Amstel en Mypo komen hierop uit op basis van een extrapolatie naar de Nederlandse markt van een studie van IMRG, de Britse brancheorganisatie voor de online retail. De verwachting is dat deze bedragen gaan toenemen omdat e-commerce groeiende is.

Niet louter financiële schade

De schade kan ook bestaan uit zoekgeraakte of beschadigde artikelen, maar gaat verder dan louter financiële schade vlak. Bijvoorbeeld onnodige CO2-uitstoot, reputatieschade voor bezorgdiensten en webshops en buren die het zat zijn om nog langer pakjes voor de buren in ontvangst te nemen.