Pakketjes die niet bij de eerste bezorgpoging kunnen worden afgeleverd, kosten jaarlijks zo’n 749 miljoen euro. Dit blijkt uit een inventarisatie van bedrijfseconoom en lector Walther Ploos van Amstel en Mypo, leverancier van slimme pakketbrievenbussen.
In 2018 deden Nederlandse consumenten 242 miljoen online aankopen. Daarvan werd tussen de 8 en 10 procent van de pakketten niet succesvol geleverd bij de eerste bezorgpoging.
Uitgesplitst
Als de kosten worden uitgesplitst betekent dit een kostenpost van 134,3 miljoen euro voor de consument, 67,1 miljoen euro voor bezorgdiensten en 548,5 miljoen euro voor webshops. Ploos van Amstel en Mypo komen hierop uit op basis van een extrapolatie naar de Nederlandse markt van een studie van IMRG, de Britse brancheorganisatie voor de online retail. De verwachting is dat deze bedragen gaan toenemen omdat e-commerce groeiende is.
Niet louter financiële schade
De schade kan ook bestaan uit zoekgeraakte of beschadigde artikelen, maar gaat verder dan louter financiële schade vlak. Bijvoorbeeld onnodige CO2-uitstoot, reputatieschade voor bezorgdiensten en webshops en buren die het zat zijn om nog langer pakjes voor de buren in ontvangst te nemen.
Het meest vervelende is als een klant zegt het pakket niet ontvangen gehad te hebben, maar PostNL wel gewoon aangeeft dat het op het adres bezorgd is. In zo een situatie is het alleen maar gedoe. We moeten PostNL achter de broek zitten om het uit te zoeken, ondanks dat hun standaard antwoord 'het is gewoon bezorgd' is. De klant moet langs buren gaan om te checken of het daar niet is afgegeven. En wij moeten de klant tevreden houden, want PostNL doet niets voor hen, dus vinden ze dat wij van de https://www.haargroeispecialist.nl het probleem moeten oplossen. Het kost iedereen veel tijd. En als PostNL het pakket vergoed, is dit slechts een paar euro per kilo, terwijl de fulfilmentkosten alleen al hoger waren.