Bol.com heeft een nieuwe huisstijl met een nieuwe kleur blauw in gebruik genomen. Ook de letters in het beeldmerk (voorheen zwart) hebben de nieuwe kleur gekregen.
In het mobiele app-icoon van de Twinkle100-aanvoerder zijn de letters juist wit, tegen de nieuwkleurige achtergrond. Sinds de update van gisteren (versie 4.0.0) is de punt nog wel te zien, de letters van de extensie niet meer:
Bol.com grapt zelf over het nieuwe icoon in de app store: ‘Om 'm meer herkenbaar te maken hebben we er minder tekst in gezet en 'm een ander kleurtje gegeven. Dat klinkt eenvoudig maar daardoor moesten we ook al onze pakketjes, de apps en de website van een nieuw kleurtje voorzien. Maak je verder geen zorgen. We heten nog steeds bol.com en ook de app werkt nog exact hetzelfde als voorheen.’Nieuwe blauwe jas
Een blik op de website leert dat bol.com inderdaad is verkleurd; het ‘oude blauw’ heeft in veel gevallen plaats gemaakt voor de meer paarsige kleur uit het logo. Elders doet ‘het beste marketingbedrijf van Nederland’ zelf meer over zijn nieuwe blauwe jas uit de doeken.
‘Van de app en website, tot de cadeaukaart en verzenddoos. De huisstijl van bol.com met het herkenbare logo en het blauw van bol.com wordt opgefrist en nog kleurrijker, speelser en menselijker. De eerste campagne in deze stijl is de zomercampagne’ (zie de afbeelding).
Marketingbaas Boukje Taphoorn laat optekenen: ‘We werken continu aan de winkelbeleving voor de klant. De designs zijn uitvoerig getest bij klanten van bol.com en hun feedback en positieve reacties hebben ons overtuigd om deze aanpassingen door te voeren. Dit maakt ons nog iets meer de winkel van ons allemaal.’
Lettertype en vormentaal
Bol.com heeft ook een nieuw lettertype geïntroduceerd en een ‘vormentaal waarbij de bol het uitgangspunt is’. Het kleurenpalet is aangescherpt, de kleur blauw verdiept. Ook wordt er meer gebruik gemaakt van mensen in fotografie, aldus het bedrijf. Geleidelijk wordt het nieuwe logo ook zichtbaar op de verpakkingen van bol.com, de cadeaukaart in de nieuwe stijl ligt vanaf begin augustus in de schappen.
Lees ook: FonQ verkleurt: blauw wordt oranje (18 april 2019)
Ik moet mijn beeldscherminstellingen wijzigen, het zal wel wennen maar het is fel en doet pijn aan mijn ogen (Is dat wat ze met 'menselijker' bedoelen?)
Wat een verschrikkelijke kleur blauw... aii.. pijn aan de ogen... Ik vind het meer bij een amateuristische outlet webshop passen dan de nummer 1 webshop van Nederland.
Het nieuwe logo lijkt veel op het logo van Facebook.
Die nieuwe kleur is totaal niet over nagedacht. Wat is dat slecht zeg. Lijkt wel verzonnen door groep 2 van de basis school. Wie dit heeft verzonnen moeten ze direct ontslaan. Dit komt het image van bol niet ten goede. Ik heb de app al van mijn telefoon verwijderd. Doet gewoon pijn aan mijn ogen.
In combinatie met de nieuwe menselijke fotografie komt het het dichtste in de buurt bij de look & feel van Zeeman. Geloof niet dat dit gaat wennen. Liever iets minder blauw. #hoofdpijn
Ik vind de nieuwe kleur blauw erg mooi en sprekend, eindelijk distantieert Bol.com zich weer een beetje van de vele andere blauwe webwinkels (zoals CoolBlue en iBood)
Bij deze nieuwe versie van de bol.com app (ios) kan ik mijn oude bestellingen en facturen niet meer inlezen. Zijn er meer die hier last van hebben?
Wat een afschuwelijke kleur blauw is het geworden. Hopelijk veranderen ze het snel terug.
Drama. Wat een slechte kleur. En logo. Wat is er bij Bol aan de hand?