Marc O’Polo is de eerste retailer in Nederland die Zalando-orders vanuit winkels gaat verzenden. De vestiging in Den Haag heeft de primeur.
Dat vertelt Carsten Keller vandaag aan Twinkle op het World Retail Congres in Amsterdam. We spraken al eerder met de ‘VP Direct to Consumer’ over het connected retail model van Zalando, dat na Duitse ook Nederlandse winkels wil aansluiten op zijn platform.
Voorraadkoppeling
Marc O’Polo in Den Haag is de eerste die artikelnummers, prijzen en actuele voorraadinfo heeft gekoppeld aan Zalando.nl. Wie daar een Marc O’Polo-bestelling plaatst, krijgt (binnen nu en twee weken voor het eerst) de order uit de Hofstad geleverd wanneer het artikel daar op ligt. De status van de voorraad wordt minimaal eens per uur ge-update en er wordt een buffer aangehouden.
Als de winkelier de bestelling aanneemt, maakt hij de order vervolgens klaar voor verzending, in het geval van Marc O’Polo door PostNL.
Verkoopcommissie
In dit model krijgt de klant bij de checkout te zien wie tekent voor de order (Zalando of de partner). Juridisch gezien koopt de consument ook bij deze partij, al zegt Keller dat Zalando paraat staat om eventuele problemen op te lossen. Bij een verkoop betaalt de winkelier een procentuele commissie aan Zalando, die per retailer kan verschillen en onder andere afhangt van gemiddelde orderbedragen.
In Duitsland heeft Zalando inmiddels meer dan duizend winkels gekoppeld, van onder andere Marc O’Polo, PVH (Tommy Hilfiger en Calvin Klein) en Bestseller. Vorige week werd een samenwerking met warenhuisreus Galeria Karstadt Kaufhof gepresenteerd. ‘Dit kwartaal nog willen we de voorraad van acht van hun tachtig warenhuizen aanbieden via Zalando’, zegt Keller.
Model uitleggen
In Duitsland is het aantal connected stores in een jaar tijd verzesvoudigd, benadrukt hij, in Nederland staat de teller nu op één. ‘Onze deuren staan open voor samenwerking. Monobrand, multibrand, franchise, het kan allemaal. We gaan het model hier de komende tijd goed uitleggen, willen ook online de informatie over connected retail helder bij elkaar gaan zetten. Nu zijn vooral de account managers actief, zij voeren interessante gesprekken in de Nederlandse retailmarkt, vooral met multibrand-partijen.’
Volgens Keller kunnen winkeliers hun omzet incrementeel laten stijgen via Zalando. Hij spreekt van een ‘demand booster’, extra orders die er anders niet zouden zijn geweest. ‘Winkels hebben moeite hun productiviteit hoog te houden, verticals als H&M en Zara hebben veel marktaandeel gewonnen met snel wisselende collecties. Wij kunnen winkels beter laten renderen, zeker ook in de minder drukbezochte uurtjes. De omloopsnelheid van de voorraad gaat omhoog, waardoor bestaande klanten vaker reden hebben om langs te komen.’
Meer stock, sneller bij de klant
Zalando, dat streeft naar een online aandeel van 5 procent op de Europese modemarkt, wil zijn aanbod door koppelingen met fysieke winkels vergroten én dichter bij zijn klanten brengen. ‘In winkels vindt nog 90 procent van de verkopen plaats, dus daar ligt de voorraad ook. Meer stock, sneller bij de klant, daar draait het om. Op termijn willen we klanten ook een afhaaloptie gaan bieden in dit model, dan krijgen aangesloten winkels ook meer mensen over hun fysieke winkelvloer.’
Vooralsnog kunnen Zalando-klanten niet zoeken op items die van dichtbij komen, ze merken dat pas na hun keuze. ‘In een volgende fase willen we klanten wel op proximity laten selecteren. We kunnen het aanbod voor iedere klant daar ook nauw op gaan afstemmen. Dan komt ook click & collect als optie in beeld.’
Platformstrategie
Zalando heeft stevig een platformstrategie omarmd. Gross merchandising value, kortweg GMV, is de belangrijkste metric geworden om de verkoopprestaties aan af te meten. Zalando werkt ook op tal van andere manier samen met retailers in zijn partnerprogramma. Zo kan de nummer 3 van de Twinkle100 onder andere fulfilment van online orders uit handen nemen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Eerste Nederlandse winkel aangesloten op Zalando
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.