Twinkle | Digital Commerce

Mark Rutte over retailtransformatie: ‘Nederland interessante casus’

2019-05-16
32561831
  • 3:08

Als het retaillandschap ergens snel verandert, is het wel in Nederland volgens Mark Rutte. ‘Voor de sector betekent dit: meegaan in dit tempo, innoveren en jezelf opnieuw uitvinden.’

De minister-president was de afsluitende spreker op dag twee van het World Retail Congress in Amsterdam. ‘De wereld van de retail verandert’, opende hij. ‘Het concrete bewijs daarvoor zie ik elke dag in de straat waar ik woon. Vanwege mijn werk ga ik ’s ochtends al vroeg weg en ik kom pas ’s avonds laat weer thuis, maar ook aan de randen van de dag zie ik busjes met boodschappen af en aan rijden.’

In het vervolg gaf Rutte aan dat de verandering van het retaillandschap niet het werk is van retailers alleen. ‘De transformatie van retail gaat verder dan de sector zelf. Het gaat in de kern over hoe mensen hun leven inrichten, met alles wat daarbij hoort: sociaal, logistiek, en de verhouding werk-vrije tijd.’

Interessante casus

Nederland is een ‘interessante casus’, aldus de premier. ‘Want als het retaillandschap ergens snel aan het veranderen is, dan is het wel hier. Hoe dat komt? Om te beginnen is Nederland één van de meest digitale landen in de wereld. Nederlanders verwachten innovaties en nieuwe mogelijkheden, zeker als het gaat om online shoppen. Een derde van de Nederlanders koopt online levensmiddelen, één van de hoogste percentages van Europa. Als het om de dagelijkse boodschappen gaat, dan zien we een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden.’

Alweer begon Rutte dus over food, hij verwees in zijn toespraak impliciet naar Albert Heijn (‘blauwe busjes’), Jumbo (‘gele busjes’) en Picnic (‘karakteristieke smalle voertuigen van een opkomende online supermarkt’).

Online de rode loper uitrollen

Meebewegen en innoveren is het devies voor retailers volgens de premier. Hij benoemde het vervagende onderscheid tussen bricks en clicks. ‘Grote retailers in Nederland beseffen dat ze de consument niet alleen welkom moeten heten in fysieke winkels, maar dat ze ook online de rode loper uit moeten rollen. Omgekeerd zie ik dat grote online webshops fysieke winkels openen, zelfs in binnensteden. Zo heeft Coolblue, één van de grootste online webshops in consumentenelektronica, een groot filiaal geopend pal naast het station van de stad waar ik woon en werk, Den Haag. Het is een elektronica-walhalla waar ouderwets voelen, merkbeleving en service centraal staan.'

Bezorguitdagingen

Rutte stelde vast dat er steeds meer spullen bezorgd worden, ‘een grote, overkoepelende trend in retail’. Hij adresseerde de nieuwe uitdagingen die erbij komen kijken: druk op de infrastructuur, zorgen over luchtkwaliteit en de toegankelijkheid van woonwijken. ‘Hierin zie ik een verantwoordelijkheid weggelegd voor de retailers zelf. En gelukkig nemen ze die ook. Zo signaleer ik steeds vaker typisch Nederlandse bakfietsen door de straat rijden die pakketjes bezorgen: nul uitstoot en nul overlast, ideale oplossing.’ Onze minister-president noemde voor zijn internationale gehoor ook de opkomst van elektrische bezorgbussen die stiller en milieuvriendelijker zijn, ‘en in sommige gevallen zo smal dat ze geen opstoppingen in de straat veroorzaken’ (hallo Picnic).

Verantwoordelijkheid

Vervolgens wees de minister-president op de ‘grote verantwoordelijkheid’ van retailers voor people en planet naast profit. ‘De retail is namelijk niet alleen de grootste werkgever van Nederland met ongeveer negenhonderdduizend banen, maar creëert ook veel banen in ontwikkelingslanden. Wat daar wordt geproduceerd, ligt hier in de winkel.'

Dus dames en heren, ik reken op u.

Omgekeerd kunnen (Nederlandse) retailers ook op het kabinet rekenen, aldus de premier: ‘We dragen graag bij aan het toekomstbestendig maken van de retailsector. Zo zijn we hard aan de slag om een Nationale Digitaliseringsstrategie op te zetten die bedoeld is om de samenwerking tussen overheden, bedrijven en wetenschap op het gebied van digitalisering, artificial intelligence en technologische innovaties te stimuleren - ontwikkelingen die een grote weerslag zullen hebben op de retailsector.’

Voedingsbodem voor startups

Rutte wees specifiek op online betaalgigant Adyen: 'Het is fantastisch als dat soort technologische innovaties van een eerste idee kunnen uitgroeien tot een mondiaal succes. Het laat zien dat we in Nederland een goede voedingsbodem hebben voor startups, en we doen er alles aan om dat nog verder te verbeteren.'