Twinkle | Digital Commerce

Zalando: 'Nederland doelmarkt bij uitbreiding Connected Retail'

2018-11-02
1000562
  • 3:49

Deze week kondigde Zalando aan zijn 'Connected Retail'-netwerk uit te breiden, bestaande uit partnerschappen met retailers die vanuit hun fysieke winkels Zalando-orders leveren. Zalando plant een stevige uitbreiding van het samenwerkingsverband in 2019, waarbij Nederland één van de belangrijkste kernmarkten blijkt. Twinkle sprak met Carsten Keller, Zalando's VP direct to consumer.

Welke plannen liggen er voor de Nederlandse markt?

'We streven inderdaad naar internationalisering van ons Connected Retail-netwerk in 2019 en Nederland is één van onze doelmarkten voor dit project. We zijn in gesprek met verschillende partners in het hele land en kijken ernaar uit om het project tot leven te brengen. Over het algemeen kunnen we zeggen dat we erg blij zijn met de feedback en gesprekken die we hebben met potentiële partners in Nederland. Als het gaat om onze klanten in Nederland, zien we dat ze erg geïnteresseerd zijn in het uitproberen van nieuwe diensten, maar ze zijn ook erg kritisch en delen royaal feedback. De combinatie van deze twee factoren maakt Nederland een zeer belangrijke testmarkt voor Zalando. Het is geweldig om te zien dat mogelijke merk- en handelspartners ook erg openstaan ​​om nieuwe dingen uit te proberen en ook erg kritisch zijn, wat ons helpt om het Connected Retail-project verder te verbeteren.'

Kan elke winkelier zich bij het programma aansluiten, of is Zalando op zoek naar een specifiek type retailer om mee samen te werken?

'Wanneer het assortiment passend is, kunnen we elk merk en elke retailer met een fysieke winkel aansluiten. Met betrekking tot het soort partner dat we zoeken, kunnen we zeggen dat het mogelijk is om brand-managed winkels of winkels die onder een franchiseformule vallen, te integreren met het Zalando-platform. Daardoor gaat de beschikbaarheid van producten verder dan hun magazijnen. We doen dit met behulp van eenvoudig te integreren hulpmiddelen. Connected Retail is momenteel beschikbaar in Duitsland voor alle partnerprogramma's en groothandelsmerken met één of meer fysieke winkels.'

Welk effect zal de uitrol van dit netwerk hebben op de bezorgsnelheid van bestellingen voor Nederlandse klanten?

'Hoewel snelheid een relevante factor is, is het niet het enige waar we naar kijken. Natuurlijk zal de levering voor een klant in Amsterdam sneller zijn als deze uit een Amsterdamse winkel komt en niet bijvoorbeeld uit ons Duitse magazijn in Erfurt. En we kijken ernaar uit om same day en next day delivery aan te bieden. Maar zoals gezegd is snelheid niet de enige factor. Het vergroten van beschikbaarheid is een ander aspect dat 'Connected Retail' interessant maakt. Door partners toe te voegen, verdiepen en verbreden we ons assortiment, wat uiteindelijk gunstig is voor alle betrokken partijen. In dit verband noem ik het idee van 'onbeperkte eilanden'. Door partners en hun assortiment toe te voegen, zijn we in feite nooit uitverkocht, wat leidt tot gelukkige klanten en gelukkige partners en ja, ook Zalando is dan blij.'

Is Zalando van plan gaandeweg services aan het Connected Retail-programma toe te voegen? Bijvoorbeeld een retourservice, of een 'paskamer'-optie?

'Er zijn heel veel ideeën waar we mee spelen. Op dit moment richten we ons echter op het verkrijgen van partners aan boord. Ons doel is om in de toekomst dezelfde dag of de volgende dag in heel Duitsland te leveren. Als het gaat om Connected Retail hebben we een langetermijnstrategie. Gedurende de tweede helft van 2019 willen we diensten aanbieden als 'Click & Collect' of 'Return to store' samen met onze fysieke partners.'

Betekent de uitrol van het Connected Retail-programma dat Zalando niet actief op zoek is naar uitbreiding van het 'eigen' winkelbestand?

'Zalando heeft geen fysieke modewinkels in de klassieke zin. We hebben vijf verkooppunten in Duitsland, ze zijn gevestigd in Keulen, Frankfurt, Berlijn, Hamburg en Leipzig. Ook hebben we een schoonheidssalon in Berlijn. Beide soorten winkels hebben een ander en zeer specifiek doel en zijn complementair aan onze online Fashion Store. Met de outlets willen we ons richten op de 'jagers', klanten die op zoek zijn naar geweldige deals. De schoonheidssalon is in de eerste plaats een belangrijk kanaal om direct in contact te treden met consumenten die op schoonheid zijn ingesteld. Als online platform blijft de focus van Zalando liggen op onze digitale business en de technologische componenten die daarbij horen. Het is nu al duidelijk dat het onderscheid tussen online en offline vervaagt en dat beide werelden steeds meer met elkaar verweven raken. Deze nieuwe wereld biedt veel kansen voor de klant en voor aanbieders.'

Zijn er, afgezien van het Connected Retail-netwerk, nog plannen voor een nieuw fulfilmentcenter?

'Zalando is van plan zijn logistieke netwerk in Europa verder te verbreden en te versterken. We zijn constant bezig met het screenen van locaties in verschillende landen die kunnen dienen voor een toekomstige uitbreiding van ons logistieke netwerk. We zijn in gesprek met lokale autoriteiten in verschillende delen van Europa, waaronder België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Er is echter nog geen beslissing genomen over de volgende locatie.'