Volgens Wouter Kolk is Ahold Delhaize wezenlijk anders gaan denken over partners. Dat past ook bij het ‘schaalbare ecosysteem’ waaraan het concern werkt.
Samenwerking, schaalbaarheid en nieuwe services kwamen vandaag veel terug in de keynote speech van Wouter Kolk op het World Retail Congress in Amsterdam. Kolk is ceo van Ahold Delhaize in Europa en Indonesië en naar eigen zeggen een ‘strong believer’ in omnichannel, één van de groeipijlers van het concern. Titel van zijn presentatie: ‘Delighting local customers through a global ecosystem.’
Terwijl er consolidatie plaatsvindt in de traditionele boodschappenwereld, komen er uit andere hoeken steeds partijen bij, stipte Kolk aan: ‘Iedereen heeft food ontdekt, met al die kopers, transacties en interacties. Marges staan onder druk, technologie ontwikkelt zich steeds sneller’, zo schetste hij een aantal uitdagingen.Lokaal met schaal
Volgens Kolk is het aan Ahold Delhaize om lokale antwoorden te blijven geven op klantvragen, geholpen door een ruim aanbod, aandacht voor gezondheid en duurzaamheid, content, personalisatie en goed personeel. ‘Ik geloof absoluut in de kracht van lokale formules. Als je die worteling niet hebt, dan geloven mensen je minder snel, zijn ze geneigd bij je weg te lopen.’
Dat wil nog niet zeggen dat er niks hoeft te veranderen om markleider te blijven, integendeel. In zijn presentatie schetste Kolk dat de verschillende facetten van retail snel veranderen, of het nu de supply chain is, merchandising of marketing, en dat Ahold Delhaize daarin voorop wil lopen. Waarbij de verschillende bedrijfsonderdelen gebruik maken van de kennis die elders in de organisatie is verzameld. Zo wordt in Roemenië nu een loyaliteitsprogramma uitgerold dat is gebaseerd op de Bonuskaart en zo hoopt 's lands beste winkel Albert Heijn te leren van de ervaringen van de Belgische zuster Delhaize met de Nutri-Score.
Van silo’s naar ecosysteem
Kolk wil dat oplossingen op de ene plaats in de organisatie ook gebruikt kunnen worden op andere plekken binnen Ahold Delhaize. En dat daar vooraf bij wordt stilgestaan. Of het nu om de ontwikkeling van gerobotiseerde magazijnen gaat, om transportplanningen, om personalisatie op de winkelvloer of om last mile delivery. Ahold Delhaize werkt op al deze terreinen met gespecialiseerde leveranciers – van Vanderlande tot Ortec en van Salesforce tot Deliveroo – die in potentie annex bij voorkeur internationaal aangelijnd kunnen worden. Zo is partnerdenken cruciaal om de gewenste mondiale schaalbaarheid te creëren, iets waar iedereen zich binnen en buiten Zaandam zich bewust van moet zijn volgens Kolk. ‘Dit is echt een nieuwe manier van denken voor ons.’
Lees ook: Ahold Delhaize wil online omzet in drie jaar verdubbelen (13 november 2018)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wouter Kolk: ‘Partnernetwerk cruciaal voor omnichannel groei’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.