Twinkle | Digital Commerce

Google beoordeelt en adviseert shops

2019-05-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

Retailers die willen weten of hun website wel mobile friendly is of zich afvragen of klanten wel eenvoudig kunnen navigeren kunnen daarvoor vanaf vandaag ook bij Google terecht. De zoekgigant lanceert een tool die websites beoordeelt en adviseert.

Met ‘Grow My Store’ wil Google retailers naar eigen zeggen helpen om te groeien en de website gebruiksvriendelijker te maken. Dat doet het op basis van een beoordeling aan de hand van maximaal 22 statistieken. Uit die beoordeling volgen een aantal adviezen. Zo kan het zijn dat de website niet goed navigeert of dat de shopervaring niet geoptimaliseerd is, of omdat simpelweg een integratie met een live chat mist. De tool werd vandaag gepresenteerd tijdens het World Retail Congress in Amsterdam, waar Twinkle ook bij aanwezig is.

'Doorverwijzen naar relevante Google producten'

Volgens het bedrijf worden consumenten steeds veeleisender als het gaat om service wanneer ze een webshop of website van een retailer bezoeken. Google merkte dat veel bedrijven behoefte hadden aan een dergelijke tool. Daarnaast, en bovenal fijn voor Google zelf, worden aanbieders doorverwezen naar ‘relevante Google producten en diensten die hun bedrijf naar de volgende fase van groei kunnen brengen.’

Nederlandse (web)winkeliers zullen nog even geduld moeten hebben voordat zij een Nederlandse versie van de tool kunnen gebruiken. In eerste instantie is deze beschikbaar in het Engels, Frans en Spaans. Later dit jaar volgen nog meer landen.

'Digitale flagshipstore'

‘Voor veel retailers is hun website een digitale flagshipstore. Dus Google wil winkeliers helpen hun online en omnichannel klantervaring zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor klanten’, legt Fionnuala Meehan, VP EMEA van Google Customer Solutions uit in het persbericht. ‘Daarom hebben we een tool gebouwd die al dit waardevolle inzicht samenbrengt op een plek en dat inzicht vervolgens gebruikt om op maat gemaakte aanbevelingen te maken voor retailers die duidelijke ondersteuning en advies bieden.’