Twinkle | Digital Commerce

Gros retailers noemt bedrijfsmodel niet toekomstbestending

2019-05-15
40323024
  • [nieuws]
  • 1:37

Slechts 3 procent van de grote internationale retailers heeft een bedrijfsmodel waarmee ze over vijf jaar nog relevant denken te zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van OC&C Strategy Consultants, gepresenteerd op de eerste dag van het World Retail Congress in Amsterdam. Centraal thema: high velocity retail.

Dat de retailwereld in ras tempo verandert, blijkt uit de antwoorden van circa duizend van ‘the world's leading retailers’ aan OC&C: waar 3 procent zegt te beschikken over een duurzame propositie, geeft 76 procent aan dat hun model zeker aanpassing behoeft om relevant te blijven. De rest (21 procent) twijfelt over de toekomstbestendigheid in de huidige vorm.

Meer te kiezen

What is your right to be chosen?’, was de vraag die OC&C’s James George vanochtend opwierp. Consumenten maken harde keuzes, loyaliteit is geen vanzelfsprekendheid. ‘Mensen zijn fundamenteel lui. Ze doen hun aankopen bij vijftien tot twintig retailers. Dat was dertig jaar geleden zo, dat is nu nog zo. In hun broekzak zitten nu alleen vele honderdduizenden retailers waaruit ze instant kunnen kiezen.’

Excelleer

George’s dringende advies was vandaag ergens de beste in te zijn of te worden, bijvoorbeeld de breedte van het aanbod, de kwaliteit, leversnelheid of service. Maar volgens de strateeg moet je als retailer ook kiezen waar je niet de beste in hoeft te zijn. ‘Kies bewust op welke gebieden je wilt volgen.’

Marktleiders groeien harder

Studie van OC&C wijst uit dat de topretailers in hun categorie veel harder groeien dan de volgers. In omzet, in klanten én in winst; George vertelde vanochtend dat de winstgevendheid van de topspelers zich vijf keer sterker ontwikkelt dan gemiddeld.

Vier winnende retailmodellen

OC&C definieerde vier winnende bedrijfsmodellen voor retailers: de value champions, waaronder het in ons land gewortelde Action (dat nog steeds geen e-commerce plannen heeft), ten tweede de platforms, vervolgens customer solutions en ten slotte retailers as brands:

Bedrijven die geen van deze modellen gebruiken, werken met een ‘losing businessmodel’, aldus George.

Het rapport van OC&C Strategy Consultants is hier op te vragen.