Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize wil online omzet in drie jaar verdubbelen

2019-05-14
1600815
  • [nieuws]
  • 1:29

E-commerce is de belangrijkste groeipijler van Ahold Delhaize. Het concern mikt op 7 miljard euro aan totale online bestedingen in 2021.

Vandaag presenteert Ahold Delhaize zijn groeistrategie voor de komende drie jaar onder de noemer ‘Leading Together’. Voorafgaand aan zijn Capital Markets Day in New York, heeft het concern alvast een aantal ambities uit de doeken gedaan. Niet verrassend: de comparable sales moeten over de hele linie omhoog, net als het marktaandeel.

Externe verkopers

E-commerce spring eruit, omdat het fusieconcern die ambities ook kwantificeert: de net consumer online sales moeten groeien tot 7 miljard euro in 2019.


Het gaat om de e-commerce omzet inclusief die van partners. Hun aandeel zit in de lift; afgelopen kwartaal genereerden externe verkopers voor bijna twee miljoen euro aan kassaomzet op bol.com. Per dag.

Succescultuur

Frans Muller, de topman van Ahold Delhaize, laat optekenen dat de fusie en integratie van Ahold en Delhaize een ‘sterk en efficiënt groeiplatform’ hebben opgeleverd. Ondertussen bleven de zakelijke prestaties sterk en werd er gebouwd aan een ‘succescultuur’. Terwijl consumentengedragingen en -voorkeuren veranderen, mikt Ahold Delhaize op verdere groei. ‘Door te investeren in onze winkels, ons omnichannel aanbod en in technologische mogelijkheden die de klantervaring zullen verrijken en de efficiëntie zullen verhogen.’


Ultimately, this will drive growth by making everyday shopping easier, fresher and healthier for our customers.

E-commerce in de VS

Ahold Delhaize kondigt verder een herpositionering aan van het Amerikaanse Stop & Shop, de belangrijkste telg uit de merkfamilie. Het concern mikt ook op een acceleratie van de e-commerce groei in de VS, zei Muller vorige week bij de aanstelling van Selma Postma als nieuwe baas van websupermarkt Peapod.

NB in het komende nummer van Twinkle constateert Peter van der Schaar dat Albert Heijn Online de marktgroei op de Nederlandse boodschappenmarkt niet kan bijbenen.