Twinkle | Digital Commerce

550.000 Nederlandse gebruikers voor Too Good To Go

2019-05-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:42

Ongeveer anderhalf jaar nadat To Good To Go, een app tegen voedselverspilling, in ons land van start ging, zijn er al 550.000 Nederlanders bij aangesloten.

Die consumenten hebben in die tijd al 450.000 maaltijden gered, stelt Joost Rietveld, die Too Good To Go in Nederland lanceerde, in de podcast Crunch! via zustertitel MarketingTribune. ‘Daardoor is onze impact al groot’, aldus Rietveld. Die daaraan toevoegt dat er nog veel te winnen valt. ‘Onze ambitie is om in de komende vijftien jaar voedselverspilling met 50 procent te verminderen. Dat is goed voor 2,5 miljard euro in de gehele keten, dus landbouw, retail, de consument enzovoort.’

Op dat laatste vlak valt er ook nog veel te winnen voor de applicatie. Too Good To Go is in Nederland nu nog actief met retailers en horeca, maar ziet nog veel kansen binnen andere sectoren, zoals groothandels, bedrijven en catering. ‘Daarmee willen we nog in gesprek’, stelt Rietveld.

Supers

Too Good To Go kwam vorig jaar een aantal keer in het nieuws met verschillende samenwerkingen met grote retailers als Jumbo en Albert Heijn. Bij die laatste konden AH to go-filialen zich bij het initiatief aansluiten. Zij kunnen daarbij boxen samenstellen met producten die niet meer in aanmerking komen voor verkoop uit het schap, maar nog wel goed genoeg zijn voor consumptie. De test met AH to go blijkt een dusdanig succes dat dit meteen is uitgerold naar alle locaties. Maar een pilot met reguliere Albert Heijn-filialen is nog niet aan de orde. Aan de pilot met Jumbo deden in eerste instantie vijftien filialen mee. ‘Maar daar zijn inmiddels vijftig filialen aan toegevoegd’, vervolgt Rietveld. ‘En dat testen we nu ook bij verschillende winkelconcepten van Jumbo.’

Winstgevend is het concept in Nederland nog niet, aldus Rietveld. ‘De winkel bepaalt de prijs. Bijvoorbeeld 3 of 4 euro per box. Wij rekenen een fee van ongeveer een euro. Dat gebruiken wij vooral voor de customer service. Onze groei wordt gefinancierd door angel investors vanuit Denemarken.’

Gisteren werd Too Good To Go nog bekroond tot ‘hottest startup’ van Europa tijdens Tech5. Georganiseerd door Adyen en The Next Web.