Twinkle | Digital Commerce

Waarom bol.com uitkijkt naar Verified by GS1

2019-05-09
1170658
  • 1:31

Nederland is eind dit jaar een van de eerste landen waar Verified by GS1 beschikbaar komt. ‘Het wordt makkelijker om bij ons te verkopen.’

Dat zei Jeroen Steenbergen van bol.com vanmiddag op het jaarlijkse Nederlandse congres van GS1, uitgever van Global Trade Item Numbers (GTIN) annex European Article Numbers (EAN’s).

Op bol.com zijn ongeveer 19 miljoen producten van tienduizenden aanbieders te koop. Om hun aanbod op de goede plek in de winkel te zetten, moeten verkooppartners aangeven welke EAN-codes (een type GTIN) producten dragen. Deze unieke artikelnummers spelen een rol in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot order picking. EAN werd eerder omschreven als ‘de taal van Bol.com’, reden waarom het bedrijf scherp is op het juiste gebruik ervan.

Artikeldata

Identificatie is één, interessanter wordt het als er gegevens over het betreffende artikel worden toegevoegd. ‘Identificatie plus data is identiteit’, stelde GS1 bij de introductie van Verified by GS1, eerder dit jaar op zijn mondiale forum in Brussel. Daartoe worden in het aanvraagproces van een artikelnummer direct artikeldata vastgesteld. Zoals merknamen, maten en gewichten van producten, beschrijvingen en -foto’s.

Bij voldoende verstrekte info krijgen artikelen het predicaat geverifieerd. Verified by GS1 moet fraude met artikelnummers verder helpen terugdringen en blockchain-toepassingen faciliteren. Wie als zodanig gelabelde producten wil aanbieden, bijvoorbeeld op bol.com, kan er direct de centraal opgegeven artikeldata bij vermelden, wat behalve de aankoopdrempel ook de verkoopdrempel verlaagt. ‘Gestandaardiseerd en gecontroleerd’, aldus Steenbergen.

Centrale waarheid

De manager catalog innovation benadrukte dat klanten en leveranciers gebaat zijn bij centralisatie. ‘Data helpt klanten kiezen. Een centrale waarheid verhoogt de kwaliteit van data enorm. Gelukkig is GS1 enorme stappen aan het zetten op het gebied van registratie van zowel codes als dus basisproductinformatie met Verified. Ondertussen zijn we zelf bezig steeds meer van onze inzichten te delen met onze partners op het platform, waardoor zij beter kunnen presteren.’