Twinkle | Digital Commerce

Bol.com scherper op EAN-codes

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:41

Bol.com gaat actiever optreden tegen verkeerd gebruik van EAN-codes. Met de groei van het aantal verkopers en producten een groeiend probleem. Dat vertelde Rogier Martens van de webwinkel gisteren op een bijeenkomst van GS1 in Maarssen.

Behalve van honderden leveranciers staan er ook producten van ruim dertienduizend verkooppartners in de almaar groeiende catalogus van de nummer 1 van de Twinkle100.

EAN-codes
Om hun aanbod op de goede plek in de winkel te zetten, moeten verkooppartners aangeven welke EAN-codes producten dragen. Deze unieke artikelnummers spelen verder een rol in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot order picking. 'EAN is de taal van Bol.com', aldus manager product content Martens.

Meerdere verkopers
Dat artikelen de juiste code dragen, is van groot én groeiend belang, omdat steeds meer producten op Bol.com door meerdere verkopers worden aangeboden. De Ahold-dochter wil dat consumenten goed kunnen zien bij welke partijen ze terecht kunnen en tegen welke (prijs- en lever)voorwaarden.

Meerdere EAN’s op één product en vice versa
Het gaat echter nog wel eens mis. Zo komt het voor dat er meerdere EAN-codes op één product rusten. ‘Verkopers gaan de grijze markt op en hopen met een andere EAN hoger te scoren bij ons op de site’, schetst Martens. Het komt andersom ook voor; dat meerdere producten hetzelfde nummer hebben. Dat gebeurt wanneer verkopers een EAN van een ander artikel inkloppen om hun aanbod te kunnen verkopen op Bol.com, bijvoorbeeld uit gemakzucht. In een handvol gevallen zijn er nepproducten aangeboden onder de EAN van het originele artikel, iets wat de webwinkel natuurlijk wil voorkomen.

Strakker handhaven in pilots
Bol.com wil ruis op de lijn tussen vraag en aanbod wegnemen, de vergelijkbaarheid van producten bevorderen en malafide codepraktijken een halt toeroepen. 'Daarom gaan we vanaf 2017 strakker handhaven, in pilots. Dat doen we aan de hand van onze bevindingen', aldus Martens gisteren in Maarssen. Tot op heden reageerde de webwinkel volgens hem vooral op verkeerd EAN-gebruik, vanaf komend jaar gaat Bol.com de input actiever monitoren.

Lees ook: