Groupon wil af van zijn imago als een koopjessite die werkt met vouchers. Het bedrijf heeft plannen om een marktplaats te worden waar consumenten vaak terugkomen en regelmatig in contact staan met veel merken.
Groupon wil zijn businessmodel veranderen: van een kortingscouponsite naar een platform waar consumenten tickets en producten kopen, eten bestellen en beloond worden voor hun herhaaldelijke aankopen.
CMO Craig Rowley geeft aan dat de kortingscoupons tot het verleden zullen gaan behoren. 'We bouwen aan een wereldwijde marktplaats met nieuwe partners en een brede selectie op het gebied van lokale diensten en belevingen.'
47 miljoen actieve klanten
De aanbiedingssite heeft op dit moment wereldwijd zo'n 47 miljoen actieve klanten en werkt samen met grote en kleine merken. Het bedrijf zet in op meer strategische samenwerkingen met grote merken, maar wil ook blijven samenwerken met kleinere en lokale bedrijven en diensten. Het is daarom bezig om de klantbeleving op het platform te verrijken en een e-commerce marktplaats voor merken te worden.
In plaats van dagdeals biedt Groupon steeds vaker diensten en producten aan zonder kortingscoupons, dus directe verkoop van producten en diensten. Dit aandeel groeit al met 20 procent per kwartaal, zo geeft Groupon aan.
Bij de bekendmaking van de eerstekwartaalcijfers schreef CEO Rich Williams dat de focus nu vooral ligt op het verbeteren van de klantbeleving en Groupon kortingscouponsvrij te maken.
Groupon+
Om ervoor te zorgen dat consumenten op het platform blijven terugkomen, wil het de dienst Groupon+ uitbreiden en vernieuwen. Groupon+ heeft geldterugacties voor gebruikers die via het platform herhaaldelijk bij bepaalde aanbieders kopen.
De koerswijziging richting een app voor dagelijks gebruik moet ervoor zorgen dat merken een betere connectie met consumenten kunnen maken. Klanten kunnen kopen wat ze willen en wanneer ze willen tegen aanbiedingsprijzen met beloning.
Verandering noodzakelijk
Groupon moet zijn strategie ook wel veranderen, want het gaat minder met het bedrijf.
In 2011 sloeg het nog een overnamebod van Google van 6 miljard euro af, eind 2018 had het bedrijf nog maar een beurswaarde van 1,6 miljard euro. In de zomer van 2018 gingen er geruchten de ronde dat het bedrijf op zoek was naar een koper, omdat het zo slecht ging.
De vraag bestaat ook al langer hoe houdbaar het businessmodel van Groupon nog is. Er is veel concurrentie op de markt en bovendien blijkt uit bijvoorbeeld onderzoek van Rotterdam School of Management (Erasmus University) dat als producten of diensten met veel kortingen worden verkocht, dat mensen twijfels krijgen over de kwaliteit.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Groupon wil marktplaats worden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.