In het eerste kwartaal van 2019 namen de online verkopen in Nederland bij concern Ahold Delhaize met ruim een vijfde toe naar 522 miljoen euro.
Vooral bol.com groeide in de eerste drie maanden hard. Het platform zag in die periode de 'Net consumer sales' met 35,2 procent toenemen. Gecombineerd met de verkopen van Ah.nl is de procentuele groei 29,5 procent, stelt Ahold Delhaize in zijn kwartaalverslag. In Nederland zette het concern in het eerste kwartaal in totaal ruim 3,5 miljard om, een groei van 3,5 procent.
De omzet uit alle markten steeg ook, met 1,5 procent, naar 15,8 miljard. De online verkopen bedragen daar echter 761 miljoen euro. Het grootste deel daarvan komt dus uit de Nederlandse markt.
Ceo Frans Muller spreekt van een goed kwartaal. 'De uitvoering van onze Leading Together-strategie ligt op schema omdat onze resultaten vorm beginnen te krijgen.' Muller meldt verder dat de verwachting is dat over het lopende jaar een lagere onderliggende operationele marge voor de groep zal worden behaald ten opzichte van 2018.
Winst
Het operationele inkomen van de Nederlandse activiteiten, zowel online als offline, nam met 0,6 procent licht toe naar 173 miljoen euro. Gezien over alle markten nam de winst met 8 procent toe. De nettowinst komt uit op 435 miljoen euro. Het is niet bekend hoeveel nettowinst Ahold Delhaize in Nederland behaalt. Het bedrijf spreekt wel van een ‘solide groei’. De Amerikaanse markt blijkt wel een flinke bijdrage te hebben geleverd aan de winst, aldus het concern.
In het vierde kwartaal in 2018 behaalde bol.com nog een groei van 32,3 procent. Mede daardoor kwamen de 'Net consumer online sales' van de Twinkle100-aanvoerder in dat jaar voor het eerst boven de 2 miljard euro uit.
Ahold heeft het in haar verslagen over "Net consumer online sales". Dit wordt hier, in mijn ogen foutief, vertaald als omzet en netto consumentenomzet. Volgens de presentatie van Ahold zelf wordt er namelijk de Gross Merchandise Value mee bedoelt. En dat is een KPI die de "bruto" waarde van alle transacties (inclusief de omzet van partners) van een platform weergeeft, inclusief de waarde van kortingen, annuleringen, retouren, verzendkosten etc.
Dag Jan, Wij zijn niet uitgegaan van de ´Net consumer online sales´ maar van de ´Online sales´. In Nederland is dit 522 miljoen. De ´Net consumer online sales´ bedragen 731 miljoen.
Dag Jelle, nu ben je erg selectief. In deze delen gaat wel over de 'Net consumer online sales":
"Het platform behaalde in de eerste drie maanden van dit jaar een omzetgroei van 35,2 procent. Gecombineerd met de verkopen van Ah.nl is de procentuele groei 29,5 procent, stelt Ahold Delhaize in zijn kwartaalverslag."
"In het vierde kwartaal in 2018 behaalde bol.com nog een omzetgroei van 32,3 procent. Mede daardoor kwam de netto consumentenomzet van de Twinkle100-aanvoerder voor het eerst boven de 2 miljard euro uit."
Het probleem is dus ook dat de termen "Net consumer online sales" en "Net sales" op één hoop worden gegooid en allebei worden vertaald als omzet. Terwijl Gross Merchandise Value in mijn ogen dus echt wel iets anders is.
Daar heb je een punt Jan, inmiddels aangepast.