Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize voelt verkoop FreshDirect

2024-05-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:13

De online tak van Ahold Delhaize daalde in het eerste kwartaal met 1,4 procent naar ruim 2,8 miljard euro. Vooral de Amerikaanse markt daalde, onder meer door het wegvallen van online super FreshDirect.

Ahold verkocht FreshDirect eind vorig jaar aan flitsbezorger Getir. (Mede) daardoor daalde de online omzet in Amerika met 10,1 procent naar 999 miljoen euro. De Europese markt, waar de online omzet van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bol gebundeld zijn, steeg met 4,7 procent naar 1,8 miljard euro. Opvallend is dat dat Ahold Delhaize voor het eerst ervoor kiest om de cijfers van platform bol niet te specificeren. Twinkle heeft navraag gedaan over deze opvallende ontwikkeling.

De totale omzet van Ahold Delhaize nam in de eerste drie maanden van het jaar met 0,4 procent toe naar 21,7 miljard euro. Onder de streep blijft daar 513 miljoen euro van over, 8,6 procent minder dan een jaar geleden.

Ceo Frans Muller: ‘Ik ben blij dat ik een stabiel eerste kwartaal kan melden, waardoor we goed op koers liggen om onze doelstellingen en ambities voor het jaar te bereiken. De externe omgeving bleef uitdagend, vergelijkbaar met de tweede helft van 2023. Onze merken zijn zeer actief geweest tijdens het kwartaal van 2023. het leveren van grote waarde, kwaliteit en besparingen aan klanten, waarbij op creatieve wijze gebruik wordt gemaakt van het volledige spectrum van hun eigen merkassortimenten en omnichannel-toolkits.’