Bol.com heeft de mogelijkheden voor externe verkopers uitgebreid. Op het nieuwe ‘Partnerplatform’ wordt onder andere verwezen naar leveranciers op verschillende vlakken.
De netto consumentenomzet van bol.com is afgelopen jaar voor het eerst boven de 2 miljard euro uitgekomen. De teller bleef staan op een afgeronde 2,1 miljard euro, blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers (pdf) van moederconcern Ahold-Delhaize.
Dat is een half miljard euro meer dan in 2017. Net als dat jaar was het laatste kwartaal het beste voor de aanvoerder van de Twinkle100; bol.com rapporteert een groei van 32,3 procent van oktober tot en met december 2018.
Externe verkopers
De genoemde bedragen en percentages betreffen de omzet die bol.com dankt aan eigen verkopen plus de verkopen van externe partijen op zijn platform. Deze partners, ruim twintigduizend in totaal nu volgens bol.com, tekenen voor een groeiend deel van de verkopen. In het voorlaatste kwartaal van 2018 waren ze bijvoorbeeld al goed voor een kleine 2 miljoen euro aan verkopen per dag.
Partnerplatform
Bol.com heeft vorige week een aantal wijzigingen doorgevoerd aan ‘Zakelijk Verkopen’. Ook de naam is veranderd:
Diensten van andere bedrijven
Bol.com verwees partners al naar eigen (bijvoorbeeld logistieke) diensten, nu zijn daar ook 'diensten via bol.com' van andere bedrijven aan toegevoegd. ‘Dit zijn professionals op het gebied van het ondernemen, content en financiering’, aldus het e-commerce platform. ‘Denk daarbij aan hulp bij je online strategie, de ontwikkeling van unieke content waarmee jouw winkel in de spotlights komt te staan, financieel advies en kredietverstrekking. Want door onze krachten te bundelen kun je nog meer uit je onderneming halen.’
Aanmelden
Tot de genoemde bedrijven behoren De Nieuwe Zaak, Lukien, New10, PostNL en Wunderman Commerce. Andere bedrijven die hun diensten willen aanbieden, kunnen zich daarvoor aanmelden, zo blijkt:
Leuk, maar onder het deel financiën staan enkele links naar geldschieters tegen woekertarieven. Wat dacht Bol er misschien van dat ze zèlf een keer naar zichzelf kijken waarom vele (ook grote) verkopers cashflow problemen hebben door te verkopen via Bol.com. Misschien is het omdat Bol maar één keer uitbetaalt per maand. Terwijl bij Amazon jezelf om de 24u kan uitbetalen. Zogezegd zegt Bol omdat dat komt door de nieuwe "alles in één" factuur. Maar dat is zever. Amazon stuurt per maand ook maar één factuur voor de commissiekosten, en één factuur de FBA kosten. Het uitbetalen van verkoopomzet en de facturering zouden los moeten staan van elkaar. Amazon trekt reeds de kosten van de verkoop af bij de uitbetaling maar geeft daar pas een factuur van op de laatste dag van de maand. Bij Bol moet je gewoon op een gegeven ogenlik stoppen met inkopen midden december omdat door de enorme piek in verkopen maar het uitblijven van de uitbetaling tot begin januari er cashflow problemen ontstaan. Dit doet niet alleen jezelf pijn maar ook Bol die hierdoor minder zullen verkopen. Ik weet uit ervaring en gesprekken dat meerdere grote verkopers op Bol tegen deze problemen aanlopen. Echter Bol beweerd steeds weer dat ze niet merken dat het een probleem is bij de verkopers. Nu goed, het zal een vorm van selectieve blindheid zijn. Maar in dit geval dus doorverwijzen naar woekeraars voor financiering terwijl Bol grotendeels zelf de oorzaak er van is, wel ik vind dat frappant en alvast niet iets waar ze mee moeten uitpakken.
Grote verkopers zullen het niet zijn als je niet een maandje qua cashflow kunt volhouden.
Daar zou je nog wel eens van kunnen schrikken hoeveel verkopers tegen cashflow problemen aankijken tijdens de eindejaarsperiode. De topmaanden in november en december kan de verkoop zowaar verdriedubbelen. Daarvoor leg je reeds een voorraad aan die je inkoopt in de loop van oktober. Die leveranciers willen graag reeds betaald worden eind november (terwijl je pas de inkomsten van november op twee of drie december krijgt), naargelang hoe goed het loopt begin je reeds in november trends te zien en vallen de populaire producten die je onderschat hebt op en ga je meer inkopen half november / eind december. Al deze inkopen moeten ook weer betaald zijn tegen eind december terwijl Bol slechts uitbetaald op drie of vier januari. Doorgaans in de loop van het jaar is er geen probleem, maar de laatste drie maanden van het jaar zijn voor vele ook grote verkopers een uitdaging om te kunnen voldoen aan de vraag (ik zeg niet dat ik of deze verkopers in betalingsproblemen komen, maar dat ze minder kunnen inkopen dan ze gewenst hadden). Als op Amazon er plots op enkele dagen duizend stuks van een artikel verkocht worden dan staat drie dagen later die omzet gewoon reeds op je rekening en kan je weer meer inkopen.
Voorheen kreeg je elke dag na 21 dagen na versturen uitbetaald (dus 5 keer per week), nu is het 1 keer per maand, Met 1 keer per week uitbetalen is iedereen meteen geholpen, groot en klein, Bol mag wat vaker aan de verkoper denken, ipv altijd maar de heilige klant die alles retour mag sturen en altijd gelijk krijgt. Amazon pakt dit betalingsprobleem erg goed op, bol volgt meestal 5 jaar later...
Ik vind 1x per maand uitbetalen wel handig. Het is eenvoudiger voor de administratie. Je moet oppassen dat je niet te afhankelijk wordt van Bol.com, dus je kan beter meer via je eigen webshop verkopen.
@Kristof en Jefke Jullie hebben beide groot gelijk. Ik ben 1 van de weinige partners en ben middelgroot als partner. Ik zie inderdaad november en december mijn verkoop zeer sterk stijgen. Ik ben dus al van september extra aan het inkopen en extra voorraad aan het leggen bij Bol wat een hele investering vraagt en pas begin januari heb ik eindelijk geld over om alles te kunnen betalen want buiten die extra investering qua stock heb je tijdelijk ook extra personeel nodig en ook dat kost geld. En ja verkopen in eigen shop gaat de laatste jaren alleen maar achteruit, dankzij Bol waar de klant inderdaad niet "koning" is maar oppermachtig waarom zou dan die klant nog bij een kleine webshop kopen. Voor Bol is de klant heilig en de partner collateral damage. De dag dat ik als partner bij Bol eens gelijk ga krijgen of een vergoeding voor fout gelopen situaties moet ik nog meemaken
@veronique en Kristof Investeren doet pijn, maar dat is ondernemen. Is het niet wat vreemd om een platform waar je vrijwillig bij aansluit, en waar je tot niets gedwongen wordt af te rekenen op regelingen die vooraf bekend zijn? Als jij niet kunt werken volgens de spelregels van bol.com dan is er niemand die zegt dat je door moet gaan. Doe je dat wel dan verlies je het recht om te klagen.
Ik ben ook verkoper op bol.com, en ben juist blij met de langere uitbetaal termijn. Dat zorgt er voor mij namelijk ook voor dat concurrenten die het financieel niet helemaal op orde hebben stoppen. Dat is weer positief voor mijn sales en prijsbeleid.
In feite zou je jezelf nog gelukkig moeten prijzen. Als je B2B leverancier van bol.com was geweest (wat je ondanks de constructie van "externe verkoper" toch al deels bent), zou je nog veel en veel langer op je geld moeten wachten. Een betaaltermijn van 90 dagen is dan geen uitzondering maar regel.