Twinkle | Digital Commerce

Alibaba komt met zijn eigen lettertype

2019-05-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

Webshopgigant Alibaba zet design in om de gebruikerservaring op zijn sites te standaardiseren. Een speciaal ontworpen lettertype, genaamd Alibaba Sans, moet voor meer herkenbaarheid zorgen.

Alibaba, dat zowel op de B2B- als de B2C-markt opereert, wil naar eigen zeggen met design vooral de veel kleine handelaren een handje helpen. Het ontbreekt deze kleine bedrijfjes vaak aan de middelen om in branding te investeren, met als gevolg dat er veel designvariatie bij verkopers is en dit tot verwarringen bij kopers kan leiden.

Vaak een rommeltje

FastCompany noemt het voorbeeld van sites van Alibaba zoals China's grootste shopwebsite Taobao waar kleine handelaren hun producten vandaan halen, of Tmall waar grotere merken actief zijn. Het is daar vaak een rommeltje van beelden en kleuren waartussen gebruikers hun weg moeten vinden.

Met het speciaal ontworpen lettertype Alibaba Sans moet het design op de websites wat strakker worden getrokken.

Het lettertype zal ook worden gebruikt voor de branding van Alibaba's verschillende onderdelen, van e-commerce, tot cloud computing, betaling en logistiek.

Het font is gratis beschikbaar voor de kleine handelaren die op de e-commerceplatformen van Alibaba verkopen.

Ook video-editing tool en AI-tool

Naast het lettertype biedt Alibaba ook nog een video-editing tool aan waarmee pagina's een productpagina automatisch in een korte promotie veranderen en een AI- tool die de copywriting voor producten voor zijn rekening kan nemen.

Alibaba zegt dat het niet de bedoeling is dat het design van alle kleine handelaren hetzelfde moet worden, maar het wil dus wel een wat strakkere visuele ervaring aan klanten bieden. Nadeel voor de handelaren is wel dat ze op deze manier minder zullen opvallen.