Twinkle | Digital Commerce

Dutchies: 'Het hamsterwiel draait harder dan ooit'

2024-07-19
1000562
  • [interview]
  • 5:33

Het e-commercelandschap is veranderlijk. Dat is ieder jaar terug te zien in de Twinkle100, maar ook tijdens de Shopping Awards. In Twinkle lichten we opvallende nieuwkomers uit en deze keer spreken we met Anne de Korte, oprichter van accessoire-webshop Dutchies en winnaar van de Paypal Beste Starter Award.

Dutchies is dit jaar gekozen tot Beste Starter! Hoe is dat?

‘Ik moet eerlijk zeggen dat het een beetje onwerkelijk voelt. We zijn nog maar net gestart, nu ruim een jaar geleden. Eind 2021 hebben mijn man en ik allebei onze baan opgezegd. We hadden allebei een drukke job, twee jonge kinderen, we wilden zeg maar “uit het hamsterwiel”. Dus toen hebben we een jaar lang gereisd met onze kids; in een auto met zo’n daktent hebben we heel Afrika doorkruist. De Offroad Dutchies, zo noemden we ons op Instagram. In dat jaar is ook het idee voor Dutchies ontstaan. Voor die reis had ik een heel goede grote telefoon gekocht, want ik moest mooie foto’s kunnen maken. Ik was alleen steeds bang dat ie gestolen werd, want het is een duur ding, of dan liet ik hem per ongeluk vallen want hij paste niet in mijn zak. Het was continu gedoe. Uiteindelijk heeft mijn moeder zo’n hoesje met een koord eraan opgestuurd. Dat was heel handig, maar ook wel echt zó lelijk. En dat koord kon er niet af. Dus ik dacht: dat moet mooier kunnen. Zo is het idee ontstaan en toen we terugkwamen ben ik daarmee gestart. In december 2022 gingen we live.’

Hoe was het eerste jaar?

‘Het is een heel hectisch jaar geweest, alles wat ik deed was nieuw. Ik had bijvoorbeeld geen ervaring met productontwikkeling. En ik heb dit product zelf ontworpen en laten maken. Maar ook die hele webshop, hoe je dat überhaupt doet, hoe dat werkt, hoe dat gaat met bestellingen en verzenden, met retouren, omgaan met mensen die niet blij zijn. Toen we een half jaar bezig waren is het ineens ontploft. Plotseling gingen er BN'ers bestellen, het werd opgepikt. Ik deed alles alleen, het inpakken, de klantenservice, de voorraad, bestellen. Heel leuk, want het is natuurlijk wel heel mooi als je ziet dat het gaat vliegen. Maar het gaf ook heel veel stress, want iemand die valt voor zo’n product, die wil het meteen hebben. Die heeft niet nog een paar dagen geduld, of soms een paar weken, omdat ik een fout in een bestelling heb gemaakt. ‘Het eerste jaar sloten we af met ruim een miljoen euro omzet. Omdat je zo hard aan het werk bent en nog vol in de operatie zit, was ik daar minder mee bezig. Maar als je dan aan het einde van het eerste jaar realiseert dat je al door de onwaarschijnlijke grens van 1 miljoen euro omzet bent gegaan, dat is echt een bizar gevoel.’

Welke momenten zijn je het meest bijgebleven?

‘Ik denk het gevoel dat je überhaupt merkt dat het werkt. Dat je een advertentie maakt en dat mensen het product dan ook daadwerkelijk kopen. De eerste bestellingen die gewoon van random mensen komen. Bij de eerste order denk je nog: oh ja, maar dat is de tante van mijn beste vriendin. Maar op een gegeven moment bestelt Jannie de Wit iets. Dan denk je wauw, dit is cool. En op een gegeven moment word je wakker – zeker aan het begin ging ik dan direct mijn orders checken – en zie ik ineens een bestelling van Monique Smit, uit Volendam (zangeres, televisiepresentatrice en zus van Jan Smit, red.). Dat vond ik geweldig, die ben ik zelf gaan brengen. Ik dacht altijd dat BN'ers dit soort producten gewoon krijgen opgestuurd, maar die shoppen dus ook online. En dat gebeurt nu best vaak, dat ik in de bestellingen een naam voorbij zie komen die ik ken. En soms heb ik dat gemist, maar dan zie ik ineens iemand op tv, of op Instagram, die een Dutchies vastheeft.’

Er zijn vast ook momenten die minder leuk waren.

‘Wat mij heel erg is bijgebleven is de eerste retour die ik kreeg. Ik snapte het gewoon niet. Tussen de post zat een pakje en ik dacht hé, waarom stuurt iemand mij nou een pakketje op? Oh wacht, dit is gewoon een retour … Iemand wil het niet. Later wen je daaraan, maar toen dacht ik echt: Waarom? Het is zo mooi, waarom stuurt iemand dit nou terug? En als reden stond er dan “het valt tegen”, of zoiets. Ik was nog net niet in tranen.’

Wat had je achteraf anders willen doen?

‘Oh, heel veel. Onder meer de keuze voor het reviewplatform. Ik dacht destijds, ik kies er gewoon eentje. En nu heb ik dus heel veel reviews op een Nederlands platform, maar ik heb er nooit over nagedacht dat ik misschien later de grens over wil gaan. Heb ik dan nog wel iets aan dit platform? Een ander moment: op onze eerste Black Friday kregen we vijfhonderd orders. Dat hadden we niet aan zien komen, we hadden voor die vrijdagmiddag één inpakker ingepland, dat liep even anders! Dus ja, er is van alles wat ik nu anders zou doen. Maar als je alles zelf wilt doen, dan is dat ook wel een beetje part of the deal.’

Wat kunnen we de komende tijd verwachten van Dutchies?

‘We hebben nu een goed product en het merk staat ook steeds beter bekend. De afgelopen periode hadden we vier- tot vijfduizend orders per maand. Als ik zie hoe het in Nederland aanslaat, wat ik aan reviews terugkrijg, hoe goed mensen het product vinden, dan wil ik nu heel graag kijken of we het succes ook internationaal kunnen waarmaken. In andere landen is namelijk ook eigenlijk niets vergelijkbaars te vinden. Nu moeten we gewoon doorpakken.’

Van Volendam naar Hollywood?

‘Ja, precies! Jij hebt de kop voor je artikel al te pakken. Nou ja, Hollywood … Ik zou in eerste instantie voor Europa gaan. We beginnen met een Duitse webshop. Ik denk dan meteen: oké, dat doen we gewoon even. Website vertalen en hoppa, weet je wel. Zo werkt het natuurlijk niet. Daar zijn we nu wel iets planmatiger mee bezig. Maar dat is een stap die ik heel graag wil zetten. Ik moet zeggen dat ik dat ook wel het leuke vind van het hele avontuur: ik ben Dutchies begonnen omdat ik het gewoon leuk vond om te doen. Tijdens een jaar reizen ga je ook nadenken over wat je nou eigenlijk wilt doen. Er zijn heel veel mensen die tegen mij zeggen: ‘Je wilde toch dat het hamsterwiel niet meer zo hard draait? Dat draait volgens mij harder dan ooit.’ Dat is natuurlijk ook zo, maar het is wel een heel leuk hamsterwiel. En ja, ik ben wel altijd van de groei, van en nu weer door. En ik geloof ook echt dat als je doet wat je leuk vindt, dat komt het succes uiteindelijk vanzelf.’

Over Dutchies
Dutchies werd in 2022 gestart door Anne de Korte. In 2024 werd de webshop tijdens de Shopping Awards bekroond met de PayPal Beste Starter Award. Volgens de jury was die keuze unaniem, ‘omdat zij als startende webshop door middel van storytelling en een enorme ondernemersdrive in korte tijd een grote groei heeft behaald’.