Twinkle | Digital Commerce

Supers passen privacy boodschappenapps aan

2019-04-23
1000561
  • [nieuws]
  • 0:56

Nederlandse supers beloven beterschap wat betreft de privacy in hun mobiele applicaties. Dat doen ze naar aanleiding van een aflevering van Kassa afgelopen zaterdag.

Daaruit bleek dat supermarkten nog wel ‘wat slagen kunnen maken’ op dat gebied. Het programma liet Marcel Stalenhoef, docent Communication en Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht, de applicaties op verschillende vlakken onderzoeken, waaronder dus privacy. Volgens Stalenhoef vragen de supers, als consumenten boodschappen willen bestellen,  om verschillende persoonsgegevens die niet per se noodzakelijk zijn voor het bezorgen van boodschappen.

Beterschap

Daarnaast wordt niet altijd duidelijk gecommuniceerd waarom de supers over de gegevens willen beschikken. Plus laat weten om minder persoonlijke gegevens te vragen en daarnaast een betere toelichting te geven. Coop, die volgens Stalenhoef het minst goed naar voren komt uit de test, zegt te werken aan de zichtbaarheid van productdetails. Ook zou het in de toekomst voor consumenten mogelijk worden om te kiezen uit verschillende soorten cookies. Tot slot laat Albert Heijn weten de app te gaan updaten. Picnic en Jumbo komen het beste naar voren uit de test.