Vanuit een kleine fysieke slijterij in Oost-Souburg werd jaren geleden de webshop van Drankgigant gelanceerd. Naar eigen zeggen was het bedrijf ‘zo’n beetje de eerste die met online drankverkoop begon.’ Inmiddels is Drankgigant verhuisd naar een groter winkelpand in Vlissingen en heeft het een goed gevulde online shop die nog steeds groeit, zowel qua assortiment als in verkoop.
Een jaar of drie geleden groeide Drankgigant uit zijn jasje in Oost-Souburg en besloot het bedrijf nieuwe huisvesting te betrekken in Vlissingen. De stenen winkel was nog niet geopend of corona brak uit, wat op z’n zachtst gezegd nogal een domper was voor het Zeeuwse bedrijf. Bedrijfsleider Marc Poppe: ‘We hadden gehoopt dat we meteen konden vlammen, maar door corona gingen we wat rustiger van start. Toch zien we wel een stijging in de winkelverkopen. Het nieuwe pand is zo veel groter dan ons vorige en is gesitueerd op een betere locatie met meer parkeergelegenheid.’ Covid-19 bracht voor Drankgigant nog een andere uitdaging met zich mee: de online verkoop ging als een speer. ‘Van de ene op de andere dag draaiden we ineens dagelijks een kerstomzet,’ vertelt Poppe. ‘Aan de ene kant hebben we geluk gehad omdat we in een segment zitten waar niet te harde klappen zijn gevallen. We groeiden online en de winkel mocht openblijven, dus voor de buitenwereld klinkt dat natuurlijk alsof die tijd voor ons fantastisch was. Maar er zat ook een keerzijde aan: waar je normaal voor de kerstperiode al in oktober aan het plannen bent, moesten we nu binnen enkele dagen enorm opschalen.’
Zware periode
Op die drukte was Drankgigant niet voorbereid en bovendien viel het samen met de (voorbereiding van) een bedrijfsverhuizing. ‘Dat was een loodzware periode, waarbij online orders fors toenamen, verkooppatronen verschoven en inkoopprocessen veranderden. Zo kochten klanten ineens andere producten: speciaalbieren en zelfgemaakte cocktails werden bijvoorbeeld in één klap enorm populair. Daarnaast bracht de verhuizing ook de nodige uitdagingen met zich mee wat betreft order picking en veranderende routines.’ De groei ging zo hard, dat Poppe zich op een bepaald moment begon af te vragen of het nog wel gezond was: ‘Als je van een groei tussen de 10 en 15 procent ineens naar een groei gaat van tussen de 30 en 40 procent, kan dat ook negatief uitpakken, dat je het niet meer kunt bijbenen. Gelukkig hebben we dat punt niet bereikt.’
Meer opslagcapaciteit
Voor de online drankwinkel, die zijn bestellingen levert vanuit de winkel, betekende de verhuizing naar Vlissingen ook dat er meer opslagcapaciteit kwam. Poppe: ‘Ons magazijn is de winkel, we picken de orders uit de winkel zelf. Dat geeft een uitdagende werkomgeving. Waar je een magazijn normaliter rangschikt naar bijvoorbeeld een abc-formule met de hardlopers vooraan, gaat dat bij ons niet echt op omdat het ook netjes moet zijn voor de klant. Bij ons staan bijvoorbeeld alle Bacardi-varianten bij elkaar, terwijl Bacardi in een magazijn misschien wel naast een fles wijn kan staan.’ En doordat de nieuwe winkel zo veel groter is, kan Drankgigant ook een breder assortiment aanbieden, zowel off- als online. ‘We hebben nu meer dan 15.000 artikelen in onze collectie.’
Verzadigde markt
De afgelopen jaren kwamen er meer online drankwinkels bij. Van gespecialiseerde wijnwebshops tot bekende namen die zich online begeven; de markt voor online alcoholverkoop wordt steeds breder. Dat realiseert ook Drankgigant zich, vertelt Poppe: ‘In de basis is de online alcoholmarkt redelijk verzadigd. Er zijn de afgelopen jaren flink wat webshops bijgekomen, waarbij de A-merken goed vertegenwoordigd zijn. Wij hopen onze groei dan ook te behalen door in de breedte te verkopen en een zo groot mogelijk assortiment aan te bieden.’ Die assortimentsgrootte is, samen met de lage prijzen die het bedrijf hanteert, wat Drankgigant onderscheidt van concurrenten en platforms, zo legt de bedrijfsleider uit: 'Wij bieden alles onder één dak tegen een lage prijs en zijn daar vrij uniek in. We kunnen ons eigen kanaal daardoor ook onderscheiden van de grotere platforms.’ De lage prijzen die het bedrijf hanteert, dragen bij aan het besluit om niet te verkopen via marktplaatsen. ‘Wanneer je je aansluit bij een platform moet je voldoende marge hebben en omdat wij inzetten op zeer scherpe prijzen is die marge er simpelweg niet altijd. Bol.com heeft wel het voordeel dat het marketingwise sterker en bekender is. Hierdoor zullen potentiële klanten eerder iets bij hen zoeken.’
Altijd iets nieuws
Geheel in lijn met ‘verder in de breedte verkopen’, zijn er – naast de verschillende soorten alcohol – inmiddels ook andere, drankgerelateerde producten te vinden bij Drankgigant: van bierglazen tot dienbladen en van bierviltjes tot het onlangs gelanceerde eigen shotje. Een rood-roze drank met de naam Giga Drankgigant Shot. Poppe: ‘Vorig jaar breidden we ons assortiment nog uit met een stuk of twintig soorten frisdrank. Die bijverkoopproducten, zoals bierviltjes of shotjes voor een euro, werken heel goed. Je merkt dat het aantrekt en dat mensen geneigd zijn om iets extra’s aan hun bestelling toe te voegen. We zijn altijd wel bezig met iets nieuws.’
Over Drankgigant
Drankgigant ging in 2005 van start met alleen een fysieke winkel in Oost-Souburg. Daar kwam in 2010 de online shop bij. Inmiddels heeft het bedrijf een groter pand betrokken in Vlissingen en heeft Drankgigant ruim 15.000 producten in het assortiment. In de webshop zijn 2.750 verschillende speciaalbieren, 900 gins, 1.000 varianten rum en bijna 2.500 whisky’s te vinden. Drankgigant staat op plek 216 in de Twinkle100.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Drankgigant tapt uit groter vaatje
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.