Twinkle | Digital Commerce

'Duitsers retourneren half miljard producten'

2019-04-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Het retourneren van online bestelde artikelen geldt in Nederland al als een probleem, in Duitsland kan men er echter ook wat van. Vorig jaar zijn daar bijna 500 miljoen producten teruggestuurd.

Dat heeft de Universiteit Bamberg in Duitsland berekend. Het gaat om 280 miljoen pakketten die hun weg vorig jaar terugvonden naar de webwinkel. Goed voor 487 miljoen artikelen. Eén zesde van de online bestelde pakketten wordt dus teruggestuurd, zo blijkt. Economen van de universiteit onderzochten dat één retourzending gemiddeld 19,51 euro kost. De helft daarvan zijn transportkosten. Desalniettemin worden de kosten van de retouren geschat op bijna 5,5 miljard euro.

Naast een grote kostenpost betekent dit ook een grote impact op het milieu, aldus Dr Björn Asdecker van de universiteit. De retouren zouden goed zijn voor dagelijks 2200 autoritten van Hamburg naar Moskou. Of een uitstoot van 238.000 ton CO2 in 2018.

Nederlandse retouren

Hoeveel pakketten en producten door Nederlandse consumenten worden teruggestuurd is niet echt bekend. Wel werd vorig jaar duidelijk uit de E-shopper Barometer van DPD dat Nederlanders het vaakst pakketjes terugsturen van alle consumenten in Europa. 9 procent van de pakketjes worden teruggestuurd, met categorie kleding als logische koploper. Eerder werd al berekend dat Nederlandse webwinkeliers gemiddeld tien tot vijftien euro moeten betalen per teruggestuurd pakket. Veel webwinkels, recent nog Sans Online en Sweet Jewellery, gaven daarom aan retouren niet meer gratis aan te bieden. Omdat de kosten te hoog oplopen. In Groot-Brittannië gaf online kledingshop Asos onlangs aan strenger te controleren op overmatige retourneerders. Wie bovenmatig veel terugstuurt, heeft de kans dat zijn account wordt geblokkeerd.

Lees ook: 'Omarm de retouren' (2 april 2019)