Twinkle | Digital Commerce

Sans stopt met gratis retouren

2019-03-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Kledingwebshop Sans vraagt sinds deze maand een vergoeding voor teruggestuurde bestellingen. Volgens de webshop is het financieel niet meer haalbaar om retouren gratis te houden.

Dat meldt eigenaar Tom Sans tegenover Tubantia. De Twinkle100-speler kan de trend van gratis retouren niet meer volgen en komt daarom met retouretiketten van 2,95 euro per stuk. En dat is noodzakelijk, aangezien de kledingwinkel bijna de helft (48 procent) van de jaarlijkse 150.000 pakketjes weer terugkrijgt. ‘Een paar jaar geleden was dat nog 30 procent. Het wordt echt een heel groot probleem voor de hele industrie’, aldus eigenaar Tom Sans.

Door die retouren schreef Sans vorig jaar een verlies van 200.000 euro. ‘Retour sturen is niet gratis. Voor de klant vaak wel, maar voor ons niet en voor DHL ook niet.’

Retourlabels

Online fashionwinkels kampen vaak met hoge retourpercentages. Bij Zalando bijvoorbeeld ligt dit percentage ook rond de 50 procent. Eerder kwam diezelfde Zalando nog met grote retourlabels van tien bij vijftien centimeter om te voorkomen dat gedragen items worden teruggestuurd.

Asos

En Zalando is niet de enige die actief het aantal retouren probeert terug te dringen. Eerder kwam naar buiten dat de social media-accounts van de Britse modewinkel Asos in de gaten werden gehouden op gedragen items. Wie een foto plaatst op de desbetreffende accounts met een gedragen item, wordt tegengehouden bij het plaatsen van een retouraanvraag.