Kledingwebshop Sans vraagt sinds deze maand een vergoeding voor teruggestuurde bestellingen. Volgens de webshop is het financieel niet meer haalbaar om retouren gratis te houden.
Dat meldt eigenaar Tom Sans tegenover Tubantia. De Twinkle100-speler kan de trend van gratis retouren niet meer volgen en komt daarom met retouretiketten van 2,95 euro per stuk. En dat is noodzakelijk, aangezien de kledingwinkel bijna de helft (48 procent) van de jaarlijkse 150.000 pakketjes weer terugkrijgt. ‘Een paar jaar geleden was dat nog 30 procent. Het wordt echt een heel groot probleem voor de hele industrie’, aldus eigenaar Tom Sans.
Door die retouren schreef Sans vorig jaar een verlies van 200.000 euro. ‘Retour sturen is niet gratis. Voor de klant vaak wel, maar voor ons niet en voor DHL ook niet.’
Retourlabels
Online fashionwinkels kampen vaak met hoge retourpercentages. Bij Zalando bijvoorbeeld ligt dit percentage ook rond de 50 procent. Eerder kwam diezelfde Zalando nog met grote retourlabels van tien bij vijftien centimeter om te voorkomen dat gedragen items worden teruggestuurd.
Asos
En Zalando is niet de enige die actief het aantal retouren probeert terug te dringen. Eerder kwam naar buiten dat de social media-accounts van de Britse modewinkel Asos in de gaten werden gehouden op gedragen items. Wie een foto plaatst op de desbetreffende accounts met een gedragen item, wordt tegengehouden bij het plaatsen van een retouraanvraag.
Niet meer dan normaal
Eindelijk een verstandige ondernemer wie volgt? maar het zal hen heel veel omzet gaan kosten zolang de rest het gratis blijft doen. Ik zou dat ook graag gereguleerd zien dat verzenden niet meer gratis mag. Dan houd ondernemer ook marge over voor gratis retour en wordt de consument ook niet meer voor de gek gehouden want inderdaad GRATIS bestaat niet. Je moet als consument in de meeste gevallen toch ook kosten maken om naar een winkel toe te gaan. Gewoon een verplichte vermelding op factuur van de werkelijke actuele verzendkosten. De consument de retour laten betalen als er in het verzendproces iets fout gaat is ook niet de bedoeling denk ik en dan kan je de gratis retour in stand houden. dat is voor de consument zowel in het verzenden als in de retour wel zo eerlijk.
Het is een gedurfde zet, maar ik ben bang dat het zonder wetgeving niet de standaard zal worden.
Ergens is het heel krom dat je tegenwoordig verplicht moet betalen voor een plastic tasje, maar retourneren bij webwinkels (wat volgens mij veel schadelijker is dan zo'n tasje) gratis mag. Zo lang webwinkels zonder directe noodzaak aan winstgevendheid die ruimte hebben, zal er vast niets veranderen. Des te meer omdat consumenten het zelfs als standaard zijn gaan zien de afgelopen jaren.
Dus respect voor Sans, maar er zal pas echt wat veranderen door wetgeving.
Zo! Dat zal Zalando en Amazon straks leren. Geeft meteen een mooi kijkje in de toekomst: de kleine webwinkelier kan de grote niet meer bijbenen qua gratis retour.